Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Nga cuba redakan pemimpin Umno isu Kg Baru Cina
Diterbitkan:  Feb 11, 2024 5:23 PM
Dikemaskini: 11:13 AM

Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Nga Kor Ming sedang berusaha untuk meredakan pemimpin Umno berhubung rancangan untuk mencalonkan Kampung Baru Cina di Selangor sebagai tapak Warisan Dunia Unesco.

Ini susulan bantahan berterusan terhadap rancangan itu.

Menteri itu berkata dia telah menghubungi pemimpin Umno untuk membincangkan perkara itu.

“Kami menjemput mereka untuk berbincang supaya kita boleh berbincang dan memahami fakta supaya mereka tidak terpedaya oleh pembangkang,” kata Nga dipetik New Straits Times.

Dia juga memberi jaminan bahawa kajian menyeluruh akan dijalankan, yang kemudiannya akan dibawa ke kabinet untuk perbincangan.

"Saya menggesa semua pihak untuk mengelak daripada mengaitkan isu ini sebagai isu yang berakar umbi kepada ketegangan kaum, kerana naratif seperti itu hanya boleh memecahbelahkan kita. Kita mesti mengelak daripada sikap berpecah belah," tambahnya.

Perkampungan baru Cina mula-mula ditubuhkan sebagai kem tahanan oleh British pada akhir 1940-an dan awal 1950-an sebagai cara untuk menyekat sokongan kepada pemberontak komunis.

Pada 1 Feb, Nga berkata bahawa Kampung Baru Cina di Selangor bermula sejak 76 tahun lalu hingga 1948 dan cadangan untuk mencalonkannya sebagai tapak Warisan Dunia Unesco adalah untuk mengiktiraf kepentingan budaya dan sejarah kampung berkenaan.

Ini mencetuskan kritikan daripada Ketua Pemuda Bersatu Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal, yang mempersoalkan keperluan untuk memperingati sisa-sisa perang negara menentang komunis, dan bukannya unsur-unsur warisan budaya Cina yang lain.

Umno tidak lama kemudian turut serta dalam kritikan itu, dengan setiausaha agung parti Asyraf Wajdi Dusuki mempunyai tafsiran liar bahawa status tapak Warisan Dunia Unesco akan memberi mereka yang tinggal di Kampung Baru Cina pengiktirafan sebagai "penduduk asal" tanah itu dan oleh itu menyentuh tentang status bumiputera Melayu.

Tapak Warisan Dunia Unesco bukanlah satu cara untuk menentukan orang asli sesebuah negara tetapi satu cara untuk mengenali tapak yang mempunyai nilai budaya dan sejarah.

Antara tapak Unesco di Malaysia ialah Georgetown di Pulau Pinang dan Melaka sebagai mengiktiraf status bandar berkenaan sebagai bandar bersejarah.

Pengiktirafan itu diberikan pada 2008, ketika BN menjadi kerajaan persekutuan.

Sementara itu, Presiden Gerakan Dominic Lau hari ini mengkritik Nga kerana menurutnya mengulangi kesilapan biasa kerajaan pimpinan Pakatan Harapan iaitu komunikasi yang lemah.

Lau berkata cadangan untuk mencalonkan Kampung Baru Cina untuk status Unesco memerlukan penjelasan menyeluruh dan sepatutnya menghormati pandangan pihak berkepentingan, khususnya orang Melayu dan Cina.

“Apa yang jelas dalam kerajaan campuran ini, DAP mempunyai agendanya tersendiri, tanpa berbincang dengan rakan sekutunya dalam kerajaan,” katanya.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS