Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Penduduk Kinrara gesa PJD Link ditamat sepenuhnya

Penduduk Kinrara menggesa kerajaan untuk menamatkan perjanjian konsesi Petaling Jaya Dispersal Link (PJD Link) secara sepenuhnya.

Bercakap dalam sidang media hari ini, penduduk tempatan A Dhanaraj menegaskan Putrajaya mesti membatalkan projek itu "tanpa sebarang kelemahan untuk kajian atau semakan".

Dhanaraj - yang juga jurucakap Gerakan Menentang Penilaian Impak Tebuk Atap - menegaskan bahawa langkah ini mesti diambil untuk memastikan projek itu tidak akan dihidupkan semula jika dan apabila ia memenuhi "keperluan" tertentu.

“Kami mempunyai pengalaman yang sangat buruk sebelum ini. Tahun lepas, menteri besar Selangor berkata projek itu telah dibatalkan.

“Tetapi empat bulan selepas itu, terdapat penyerahan semula penilaian impak sosial (SIA) oleh pemaju. Kami mempunyai sebab untuk tidak mempercayai kerajaan.

“Oleh itu, penamatan sepenuhnya perjanjian konsesi adalah satu-satunya langkah yang boleh membawa ketenangan dan jaminan kepada orang ramai,” katanya kepada pemberita di hadapan SJKT Kinrara, Puchong hari ini.

A Dhanaraj

Seramai 15 orang termasuk penduduk setempat dan wakil PSM hadir pada sidang media itu. Polis turut hadir memerhati acara tersebut.

Ini berlaku selepas jurucakap kerajaan Fahmi Fadzil mengumumkan pada Rabu bahawa kabinet tidak akan meneruskan pembinaan projek lebuh raya PJD Link di kawasan Petaling Jaya kerana pemaju gagal memenuhi beberapa Condition Precedent (CP).

Walaupun pengumuman bahawa projek itu telah dibatalkan, pemaju PJD Link (M) Sdn Bhd (PJD Link) berkata ia sedang mengkaji permintaan untuk mengkaji semula jajaran lebuh raya itu.

Dalam satu kenyataan, pemaju berkata pihaknya bersedia untuk menangani sebarang salah tanggapan mengenai projek itu dan terlibat dalam perbincangan berterusan.

Mengulas lanjut, PJD Link berkata ia masih belum "dimaklumkan secara rasmi" oleh kerajaan mengenai pembatalan itu dan menjamin daya maju dan faedah projek itu untuk rakyat.

PJD Link menandatangani perjanjian konsesi dengan kerajaan Malaysia pada 5 April 2022.

Sementara itu, penduduk Bandar Kinrara Virama Gointhen Balini turut berkongsi sentimen Dhanaraj, menggesa kerajaan memberikan ketenangan fikiran kepada penduduk tempatan.

Virama Gointhen Balini

“Tolong! Berhenti! Tiada lagi PJD Link,” kata lelaki berusia 61 tahun itu.

“Kinrara bukan tempat kecil, ia adalah sebuah bandar besar. Kami sudah mempunyai kesesakan yang sangat teruk di sini. Tolong jangan biarkan pemaju menyentuh tanah lagi,” tambahnya.

Seorang lagi penduduk tempatan A Perumal turut bersetuju dengan Dhanaraj dan Virama.

Perumal melahirkan rasa tidak puas hati terhadap pembangunan itu, berkata ia "pasti akan mengganggu ketenangan dan ketenteraman bandar".

“Tempat ini akan menjadi lebih sesak berbanding sebelum ini. Ia akan menyusahkan penduduk setempat,” kata lelaki berusia 72 tahun itu yang menetap di Bandar Kinrara 1 sepanjang hayatnya.

Cadangan laluan dua lorong sepanjang 25.4km itu direncana bermula selepas plaza tol NKVE di Lebuhraya Sprint di Damansara dan berakhir di persimpangan Lebuhraya Bukit Jalil.

Projek itu akan menghubungkan utara dan selatan Petaling Jaya, melalui Petaling Jaya Utara, Bandar Utama, Taman Tun Dr Ismail, pusat bandar Petaling Jaya, Taman Dato' Harun, Taman Medan Baru, Taman Sri Manja, Bandar Kinrara dan Taman Teknologi Bukit Jalil.

Ia bagi mengurangkan kesesakan lalu lintas dan menampung pertambahan kenderaan masa depan di Kuala Lumpur dan Lembah Klang.

Kerajaan negeri Selangor menghentikan projek lebuh raya itu pada Julai tahun lepas, tetapi Menteri Besar Amirudin Shari berkata projek itu akan dihidupkan semula jika ia memenuhi "keperluan" tertentu.

Sebelum ini, Amirudin berkata kerajaan negeri tidak akan meluluskan PJD Link sekiranya didapati serupa dengan projek Lebuhraya Kinrara-Damansara (Kidex) yang dibatalkan pada 2015.

Beberapa kumpulan penduduk Petaling Jaya telah menimbulkan kebimbangan bahawa PJD Link adalah Kidex yang dihidupkan semula.

Sejak itu, penduduk telah membawa pihak berkuasa ke mahkamah atas dakwaan keengganan untuk menyerahkan penilaian kesan alam sekitar (EIA) dan dokumen lain yang berkaitan dengan PJD Link.

Sementara itu, Dhanaraj berkata penduduk tidak akan teragak-agak untuk membawa bantahan ke jalan raya sekiranya kerajaan tidak menamatkan kontrak PJD Link.

“Kami juga akan terus menulis kepada perdana menteri, menteri kerja raya dan pihak berkuasa mengenai perkara ini.

“Jika mereka bertegas untuk meneruskan, kami akan kembali ke jalanan. Kami mempunyai banyak sokongan. Penduduk Kinrara sangat menentangnya

“Kami akan terus membantah projek ini,” tegasnya.

Lihat Komen
ADS