Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
'Darah Palestin di tangan kamu' - iklan McD Sg Petani dirosakkan

Papan iklan McDonald's di Sungai Petani, Kedah, telah menjadi sasaran vandalisme terbaru oleh penyokong kempen boikot terhadap entiti berkaitan Israel.

Papan tanda itu - yang mengumumkan kemudahan pandu lalu McDonald's yang akan datang di daerah itu - ditemui dengan cat semburan dengan perkataan "Boikot Pembunuh" dan "Darah Palestin di tangan kamu".

Polis sejak itu menerima laporan dan membuka siasatan mengikut Seksyen 427 Kanun Keseksaan kerana melakukan khianat.

Menurut Ketua Polis Daerah Kuala Muda Wan Azharuddin Wan Ismail, satu laporan dibuat pada 22 April oleh wakil pemaju perumahan yang memiliki kawasan tanah tempat papan iklan itu didirikan.

“Untuk makluman, kejadian itu mula disedari pada 19 April lalu, dan pihak syarikat telah menurunkan papan iklan tersebut sebelum membuat laporan polis.

"Polis telah merekodkan keterangan daripada tiga individu. Tiada tangkapan dibuat setakat ini, dan kami menggesa sesiapa yang mempunyai maklumat berhubung kejadian itu supaya menghubungi balai polis berhampiran atau datang ke Ibu Pejabat Polis Daerah Kuala Muda untuk membantu siasatan," katanya. .

Gambar papan iklan yang dirosakkan itu telah menjadi tular selepas ia disiarkan di laman Facebook bernama 'Versi Kedah' pada 20 April.

Minggu lalu, dua premis tidak berkaitan yang dikendalikan oleh McDonald's dan Starbucks di Tawau, Sabah dilaporkan mengalami vandalisme serupa.

Seminggu sebelum itu, sebuah keluarga yang pergi menjamu selera di kedai McDonald's di Sungai Isap, Kuantan, Pahang telah diprovokasi dan diugut oleh sekumpulan lelaki yang berkempen untuk memboikot syarikat itu.

Polis sejak itu menahan beberapa individu berhubung kejadian di Tawau dan Kuantan.

Lihat Komen
ADS