Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
'Ramasamy penyokong kuat Anwar, kerajaan sebelum digugur sebagai calon'
Diterbitkan:  Apr 30, 2024 10:13 PM
Dikemaskini: 2:38 PM

Ahli parlimen DAP RSN Rayer mengecam bekas rakan seperjuangannya P Ramasamy dan penyokongnya yang berkempen menentang Pakatan Harapan (PH) dalam pilihan raya kecil (PRK) Kuala Kubu Bharu.

Ahli Parlimen Jelutong itu yang berterima kasih kepada Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi dan Presiden MIC SA Vigneswaran, kerana menyokong calon gabungan itu, berkata dia tidak terkejut dengan tindakan bekas timbalan ketua menteri Pulau Pinang itu.

“Tetapi saya tertanya-tanya sama ada Ramasamy dan rakan-rakannya akan melakukan perkara yang sama jika mereka diberi peluang untuk bertanding pada pilihan raya negeri lepas di Pulau Pinang tahun lalu dan jika Ramasamy masih timbalan ketua menteri?” soalnya.

Rayer menegaskan bahawa sehingga Ogos tahun lalu, Ramasamy merupakan "penyokong dan sekutu tegar" Perdana Menteri Anwar Ibrahim dan "pembela" kerajaan perpaduan.

"Sebaik digugurkan sebagai calon, Ramasamy dan rakan-rakannya menukar nada dan mula menyerang kerajaan perpaduan dan Anwar," tambahnya.

Dia juga menegaskan bahawa politik adalah mengenai "kesetiaan dan prinsip dan bukan kepentingan peribadi yang mementingkan diri sendiri".

“Dalam hal ini, saya dengan tulus ikhlas menghargai dan menyanjung bekas rakan seperjuangan saya yang pernah menjadi wakil rakyat seperti Charles Santiago, Kasthuri Patto, Phee Boon Poh dan Chong Eng daripada DAP yang masih setia kepada parti dan telah keluar untuk kempen untuk kita dalam pilihan raya.

“Ramasamy dan rakan-rakannya harus melihat diri mereka sendiri di cermin dan bertanya kepada diri sendiri di mana mereka berada sekarang tanpa DAP dan PH.

"Mereka harus menghentikan telatah mereka yang memalukan di Kuala Kubu Bharu dan berhenti cuba memanipulasi pengundi Kuala Kubu Bharu untuk kepentingan peribadi mereka," tambahnya.

Ramasamy, yang kini mengetuai parti serpihan DAP, Urimai, menggesa pengundi di Kuala Kubu Bharu supaya tidak mengundi PH.

Dia berkata Anwar harus "diberi pengajaran" kerana tidak menunaikan janjinya kepada rakyat Malaysia.

Sebelum ini, Malaysiakini melaporkan ada pihak tertentu menggesa pengundi India di Kuala Kubu Bharu memboikot pilihan raya dengan mendakwa kerajaan mengabaikan komuniti itu.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

https://mk.my/wa_mkinibm


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS