Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Bjak kata mahu cari 'situasi menang-menang' lepas penafian JPJ
Diterbitkan:  May 6, 2024 8:55 PM
Dikemaskini: May 7, 2024 2:55 AM

Perkhidmatan agregator insurans Bjak Sdn Bhd berkata ia sedang berusaha untuk mencari situasi "menang-menang" selepas Jabatan Pengangkutan Jalan berkata ia tidak diberi kuasa untuk menjalankan transaksi pembaharuan cukai jalan.

“Bjak mengakui isu yang dibangkitkan oleh JPJ dan sedang giat bekerjasama dengan pihak berkuasa untuk mencari situasi menang-menang yang menguntungkan pengguna.

"Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa kempen cukai jalan percuma Bjak adalah sebahagian daripada inisiatif swasta yang bertujuan untuk meningkatkan nilai pelanggan dan tidak bergabung dengan mana-mana mandat atau peraturan kerajaan," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Ia berkata ia sebelum ini telah meluluskan sebarang caj yang dikenakan oleh penyedia perkhidmatan rasmi JPJ, tetapi kini menjadikannya perkhidmatan percuma pilihan untuk pelanggannya.

Syarikat itu menjawab kenyataan JPJ awal hari ini yang mengatakan ia tidak meluluskan Bjak untuk menawarkan perkhidmatan pembaharuan cukai jalan dan mempertikai dakwaan Bjak bahawa, "Pembaharuan cukai jalan dalam talian di Bjak telah diaudit, disahkan dan diluluskan oleh JPJ".

Jabatan itu juga berkata pihaknya menerima aduan orang ramai bahawa pembaharuan cukai jalan yang dijalankan melalui Bjak tidak mempunyai tempoh sah cukai jalan yang dikemas kini.

“JPJ mahu menggalakkan transaksi pembaharuan cukai jalan melalui kaunter JPJ, kiosk, kaunter JPJ Mudah Alih, aplikasi MyJPJ, portal awam JPJ dan platform rakan niaga JPJ (Pos Malaysia, MyEG dan Puspakom) sahaja,” kata Bernama memetik jabatan itu.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS