Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
BPR digesa siasat isu bank, helikopter
Diterbitkan:  Oct 16, 2008 2:35 PM
Dikemaskini: 9:29 AM

Gerak Rakyat Anti Korupsi (Gerak Malaysia) menggesa campur tangan Badan Pencegah Rasuah (BPR) dalam kes melibatkan pengambilalihan Bank International Indonesia (BII) oleh Maybank dan juga perolehan helikopter terbaru Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), Eurocopter.

helicopter military eurocopter cougor ec 725 troop transporter "Gerak juga menyokong sekiranya Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) ingin menyiasat berkaitan pembelain yang meragukan tersebut," kata Pengerusinya, Mohd Nazree Mohd Yunus.

Katanya, kes tersebut memerlukan penelitian di peringkat BPR dengan melakukan siasatan terperinci.

"BPR wajib mengeluarkan kenyataan dan laporan lengkap berkaitan perkara itu," kata Nazree dalam satu kenyataan hari ini.

"Harapan rakyat ialah BPR bukan sahaja berani menerima laporan, bahkan BPR juga berani mendedahkan laporan kes yang jelas terbukti melibatkan rasuah dan penyelewengannya," katanya.

Katanya rakyat sudah jemu dengan sekadar mendengar berita rasuah dilaporkan kepada BPR, tetapi tiada tindakan yang konkrit dan memberangsangkan.

"Namun, usaha BPR sejak akhir-akhir ini menunjukkan ada usaha serius untuk menangani rasuah," katanya.

Bentuk nilai integriti

Nazree berkata, Gerak berpandangan bahawa usaha BPR itu wajar diteruskan dengan penuh komitmen yang konsisten serta bersifat bebas dan adil.

"Gerak juga menggesda penglibatan orang ramai dan rakyat dalam melaporkan apa jua isu dan kes yang melibatkan rasuah dan penyelewengan.

"Usaha ini penting bagi membentuk nilai integriti dalam masyarat dan kepimpinan Malaysia," tambahnya.

Dalam perkembangan yang lain, Nazree berkata, Gerak juga bersetuju dengan usaha perdana menteri untuk membentang tiga rang undang-undang suruhanjaya di Parlimen pada Disember dan Februari depan.

"Tiga rang undang-undang berkaitan penubuhan suruhanjaya pelantikan hakim pencegahan rasuah dan aduan khas adalah sangat perlu bagi menyediakan mekanisme bersifat undang-undang yang boleh memberi ruang untuk keadilan dan integriti dibina dalam negara kita," katanya.

Sehubungan itu, katanya, Gerak berharap pihak pembangkang juga akan mengambil bahagian membahaskan rang undang-undang tiga suruhanjaya tersebut.

Katanya, ini kerana ia harus dilihat sebagai usaha yang membawa erti kepada maslahat, pembelaan dan keadilan untuk rakyat.

ADS