Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Anak perempuan menteri besar Kelantan, Nik Amalina Nik Aziz, meneroka gelanggang siber dengan membuka blog sendiri Jumaat lalu yang turut mengulas pergolakan politik dalaman negeri itu berkaitan suaminya Abdul Ariffahmi Ab Rahman.

Nik Amalina menjadi tumpuan ramai apabila blog ahli parlimen PAS Dr Siti Mariah Mahmud menyiarkan suratnya, yang meluahkan perasaan berhubung isu peletakan jawatan suaminya itu sebagai ketua pegawai eksekutif Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK).

Dalam blognya Sari Suri , anak kesembilan Datuk Nik Aziz Nik Mat turut mengulas mengenai kehidupannya sebagai seorang suri rumah dan cabaran membesarkan anak-anak hasil perkahwinanya dengan Abdul Ariffhami sejak 10 tahun lalu.

Antara tulisan awal dalam blognya kelmarin, Nik Amalina dilihat cuba menggeletek seorang exco negeri itu, yang tidak dinyatakan namanya.

Dalam tulisannya yang berjudul "Alahai...", Nik Amalina berpendapat, hanya seorang exco Kelantan wajib meletakkan jawatan, bukannnya semua.

"Kalau ditanya saya, tentunya saya jawab, kalau adapun exco yang patut letak jawatan, saya wajibkan seorang exco itu saja yang letak jawatan.

"Ada berani exco yang seorang itu menyahut cabaran?" katanya, dengan nada mencabar.

Nik Amalina dipercayai mengulas kenyataan bekas pegawai perhubungan korporat PMBK Syed Azidi Syed Abdul Aziz - yang bertembung dengan suaminya - yang berpendapat suratnya dalam blog Dr Siti Mariah tentang 'persidangan meja bulat' Nik Aziz, secara tidak langsung menyinggung peranan exco negeri.

Syed Azidi berkata, kalau diikutkan pandangan Nik Amalina itu, semua exco kerajaan negeri patut meletakkan jawatan kerana ia menggambarkan keputusan melantik Abdul Ariffahmi dibuat dengan merujuk kepada ahli keluarganya semata-mata.

Dalam tulisannya kelmarin, walaupun Nik Amalina tidak menyebut langsung nama exco yang dirujuknya, beliau diketahui tidak selesa dengan pengaruh Datuk Husam Musa, exco kanan kerajaan negeri yang dianggap anak didik Nik Aziz.

Abdul Ariffahmi, yang bergelut dengan kontroversi pelantikannya sebagai peneraju utama PMBK, bercadang menyerahkan notis pada 24 Disember ini sebelum peletakan jawatannya berkuatkuasa 23 Mac depan.

Selain berdepan dengan siasatan Suruhanjaya Pencegaran Rasuah (SPRM), Abdul Ariffahmi juga sering diasak oleh musuh politiknya Syed Aziz melaluinya blog Kickdafella yang mempunyai ramai pembaca.

Nik Amalina mula dilihat terbabit dalam konflik terbuka tersebut apabila beliau dengan penuh emosi mempertahankan suaminya, sekaligus mengkritik keras Syed Azidi melallui blog ahli jawatankuasa pusat PAS itu, hujung bulan lalu.

ADS