最抢眼
最话题
最新鲜
阅读更多相关内容
的其他作品
mk-logo
新闻
议决基督教可使用阿拉字眼<br>回教党拒绝恶意挑衅的行经

虽然天主教周刊《前锋报》获准使用“阿拉”字眼的裁决引起许多马来回教团体群起抗议,备受压力的回教党却尝试走中庸路线,采取两面讨好立场,试图安抚鼓噪不安的回教社群,以及向非回教徒展现其相对开明的一面。

pas stand on high court allah verdict 040110 01 该党议决,根据回教教义,同属亚伯拉罕宗教信徒的基督及犹太教,可以使用“阿拉”字眼来称呼上帝,但是却提醒要避免错误使用“阿拉”字眼,以免影响我国的种族和宗教和谐。

回教党也提醒各方勿滥用“阿拉”字眼来混淆人民,并将这个议题当成捞取廉价政治资本的工具。

该党也表态拒绝任何过激的恶意挑衅行经,因为这将破坏和谐及制造社会紧张。

在一众反对高庭允许天主教周刊《先锋报》使用“阿拉”字眼的狂飙之中,回教党的这番立场相对进步。但是它也要求勿滥用有关字眼,以安抚质疑天主教同样使用“阿拉”字眼来称呼上帝,是为了混淆回教徒,以及达到向回教徒宣教目的的马来回教社群。

【点击观看短片】

暗批巫统用外围组织炒作

此外,该党的弦外之音,也是暗批巫统近日来利用外围非政府组织及喉舌《马来西亚前锋报》不断示威报警造势,炒作这项课题,试图施压回教党及民联表态。

由于高庭裁决前锋报可以使用“阿拉”,党领袖一度出现意见分歧的局面,回教党于是就在昨晚于党总部召开一项特别会议,试图一锤定音做出结论,厘清该党在这个课题上的官方立场。

记者会小心翼翼照本宣读

有关的会议是从晚上9点一直举行到11点45分左右,历时约2小时45分之久。

pas stand on high court allah verdict 040110 02 但是党主席哈迪阿旺,并未出席会议后召开的记者会,以公布回教党的立场,反之却交由总秘书慕斯达法(左图中)、副主席沙拉胡丁(左图左)、宣传主任依迪里斯(左图右)及妇女组主席努丽达代表主持记者会。

依迪里斯在这场历时短短七分钟记者会上,仅是照本宣读文告,并拒绝回答任何的媒体询问,也没有进一步阐释该党的立场,显然回教党对这项棘手课题的是异常的小心翼翼,深怕一不小心就误踩“地雷”。

聂老没出席但已纳入意见

pas stand on high court allah verdict 040110 04 虽然精神领袖聂阿兹没有出席这场特别会议,但是慕斯达法(右图)表示,该党在定夺本身的立场时,已充分考虑了聂阿兹本身的意见。

聂阿兹昨日表示,虽然亚伯拉罕宗教的信徒可以使用“阿拉”字眼称呼上帝,但是却不认同高庭的这项裁决,认为在当前的环境下只会让回教徒会感到担忧,不符合国情。聂阿兹更认为“阿拉”字眼只可以在非正式的言谈中使用,反对在任何公开的宣教及出版刊物中使用有关字眼。

以下是回教党的文告全文:

PAS sebagai sebuah parti Islam amat menghormati prinsip kebebasan beragama sepertimana yang ditekankan oleh Islam kerana manusia tidak boleh dipaksa untuk menerima mana-mana agama, melainkan ia merupakan pilihan sendiri. Prinsip kebebasan beragama ini juga telah dimaktub dalam perkara 11

Perlembagaan Persekutuan.

Walaupun demikian, dalam kontak masyarakat di Malaysia, suasana dan keadaan setempat perlu diambil kira di atas kepentingan awam bagi memelihara keharmonian berbagai kaum dan agama. Setiap warganegara Malaysia wajib memelihara suasana dan keadaan ini.

PAS ingin menjelaskan bahawa berdasarkan kepada kaedah Islam, penggunaan nama Allah pada asasnya adalah dibenar untuk digunakan oleh agama samawi seperti Kristian dan Yahudi.

Walau bagaimanapun, penggunaan kalimah Allah secara salah dan tidak bertanggungjawab mestilah dielakkan supaya ianya tidak menjadi isu yang boleh menjejaskan keharmonian kaum dan agama dalam negara ini.

PAS memberikan peringatan kepada semua pihak supaya tidak menyalahgunakan perkataan Allah bagi mengelirukan atau menjadikan politik murahan untuk mendapat sokongan rakyat.

Al-Quran telah menyarankan cara yang betul menggunakan perkataan Allah, sebagaimana yang dinyatakan dalam Surah al-Imran ayat 64 yang bermaksud: Katakanlah hai ahli kitab, marilah (berpegang) kepada suatu kalimat (ketetapan) yang tidak ada perselisihan antara kami dan kamu, bahawa tidak kita sembah kecuali Allah dan tidak kita persekutukan dia, dengan sesuatupun dan tidak (pula) sebahagian kita menjadikan sesama manusia seperti pemimpin dan sebagainya, sebagai tuhan selain Alllah.

PAS dengan tegasnya ingin menolak sebarang bentuk tindakan agresif dan provokatif jahat yang boleh menggugat keharmonian dan mencetuskan ketegangan masyarakat.PAS dengan segala rasa penuh tanggungjawab bersedia untuk menjelaskan isu ini kepada semua pihak bagi mewujudkan suasana yang harmoni berdasarkan kepada prinsip keadilan sebagaimana yang termaktub dalam perlembagaan dan dijamin oleh Islam.

 

Unlocking Article
Unlocking Article
ADS