Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Umno  bahagian Hulu Bernam menerima keputusan pucuk pimpinan untuk mengekalkan MIC bertanding dalam pilihan raya kecil parlimen Hulu Selangor tetapi menolak Datuk G Palanivel sebagai calonnya.

NONE "Inilah merupakan pendirian bersama pemimpin Umno cawangan dalam bahagian kami," kata ketua cawangan Umno Seri Keledang, Mokhtar Hassan hari ini.

Hulu Bernam merupakan satu daripada tiga DUN dalam parlimen Hulu Selangor. Dua lagi ialah Kuala Kubu Baru dan Batang Kali.

DUN Hulu Bernam dan Batang Kali diwakili oleh Umno, manakala DUN Kuala Kubu Baru diwakili oleh MCA.

Mokhtar yang juga pengerusi jawatankuasa kemajuan dan keselamatan kampung persekutuan (JKKKP) berkata selain Palanivel, antara calon MIC yang boleh diketengahkan ialah ketua pemuda MIC bahagian, V Mugilan dan timbalan ketua bahagian, V Chandran.

NONE Palanivel (kiri) adalah ketua MIC bahagian Hulu Selangor.

Mokhtar berkata,  Mugilan dan Chandran dianggap sebagai pemimpin yang bersih dan tidak menghadapi apa-apa masalah di segi pentadbiran.

Sebelum ini, Mokhtar adalah antara 54 pengerusi JKKKP di Hulu Selangor yang menandatangani memorandum yang dihantar kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, mendesak supaya kerusi parlimen di situ dipulangkan kepada Umno.

NONE Ditanya sama ada Umno kecewa dengan keputusan pucuk pimpinan mengekalkan calon MIC , beliau berkata: "Kecewa memang kecewa, tapi apa nak buat. PM dah cakap kecewa atau tidak, kita kena sokong..."

"Mereka (akar umbi) boleh menerima MIC tetapi bukan Datuk Palanivel sebagai calonnya. Yang lain mungkin OK," tambahnya.

Hulu Selangor pernah diwakili oleh Datuk G Palanivel (bawah) daripada MIC selama empat penggal tetapi dalam pilihan raya umum lalu beliau kalah kepada Datuk Zainal Abidin Ahmad daripada PKR.

Zainal Abidin yang meninggal dunia pada 25 Mac lalu akibat barah otak menang tipis dengan menumbangkan Palanivel yang juga merupakan timbalan presiden MIC, dengan majoriti tipis 198 undi.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan penamaan calon bagi pilihan raya kecil itu pada 17 April ini manakala pengundian pada 25 April.

ADS