Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Judi: Canggah pendapat PAS-DAP tak berbangkit
Diterbitkan:  Mar 22, 2011 11:02 AM
Dikemaskini: 4:15 AM

PAS menafikan presidennya, Datuk Seri Hadi Awang bercanggah pendapat dengan DAP isu pengharaman judi di negara ini, lapor Harakahdaily .

Sehubungan itu, setiausaha politik presiden PAS itu, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar dalam satu kenyataan, berkata parti itu membantah laporan berita yang dimuatkan dalam portal berita Malaysiakini dan di the Star.

pas muktamar 130610 abdul hadi awang “Adalah dengan ini ingin dipertegaskan bahawa Datuk Seri Abdul Hadi Awang tidak pernah menyebut sama sekali perkara yang dinyatakan sebagaimana di atas dalam ceramah beliau di Jerteh pada Sabtu lepas atau bila-bila masa di mana-mana tempat,” katanya.

Justeru, kata Ahmad Samsuri persoalan bahawa PAS bercanggahan dengan DAP dalam isu berkenaan adalah tidak berbangkit sama sekali.

Tambahnya, rakaman ucapan presiden PAS itu boleh dirujuk di web www.terengganukini.net.

“Kami amat kesal dengan pemberitaan yang salah ini dan meminta kepada pihak yang melaporkannya untuk memohon maaf secara terbuka dan seterusnya menarik balik berita berkenaan dengan membuat pembetulan terhadap kesilapan yang sangat besar itu,” katanya.

Artikel berita yang yang dimuatkan dalam Malaysiakini dengan tajuk ‘DAP clashes with PAS over gambling ban, again’ semalam itu dipetik daripada beberapa akhbar harian Cina.

Ia melaporkan Hadi sebagai berkata PAS akan melaksanakan dasar Islam apabila berkuasa nanti. Ini termasuk mengharamkan perjudian di seluruh negara dan persetujuan mengenai perkara berkenaan telah dicapai dengan parti-parti Pakatan lain.

NONE Ia merujuk perenggan enam dan tujuh iaitu: “According to reports by Chinese dailies Nanyang Siang Pau and China Press, Hadi allegedly announced during a rally in Jerteh last Saturday that PAS would implement Islamic policies should the party come to power, including a nationwide ban on gambling.

“He was quoted as saying that the other Pakatan parties had reached a consensus with PAS over the matter.”

Manakala the Star hari ini pula 2011 juga melaporkan berita dengan tajuknya: ' Hadi: Pakatan will ban all gambling in Islamic state .'

ADS