Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Anwar: JPA perlu telus agih bantuan pendidikan
Diterbitkan:  May 28, 2011 3:49 PM
Dikemaskini: 1:41 PM

Ketua Umum PKR,  Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan bahawa bantuan pendidikan harus diagihkan dengan adil kepada setiap rakyat Malaysia yang layak tanpa mengira keturunan.

Sehubungan itu, beliau juga mahu bantuan seperti biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam atau JPA diberikan kepada pelajar-pelajar cemerlang bagi membantu mereka mengikuti kursus pilihan mereka.

azlan Bantuan pendidikan adalah tanggungjawab kerajaan sebab itulah, kata Anwar, keputusan diambil untuk menyediakan pelbagai skim bagi meringankan beban pelajar terutama dari golongan miskin.

Malah, katanya, dalam kes pelajar cemerlang, Perbadanan Tabung Pinjaman Tinggi Nasional (PTPTN) bersedia menukar pinjaman kepada biasiswa demi membantu mengurangkan beban ibu bapa.

"Siapa kata biasiswa tidak ada? Program kita PTPTN diganti anak miskin mesti dapat biasiswa, mana ada sistem di dunia ni anak miskin tak dapat biasiswa?" soalnya pada ceramah umum Pakatan Rakyat di Parit Pecah, Muar Johor malam semalam.

TV Selangor juga memetik Anwar berkata pelajar Cina dan India yang miskin juga tidak boleh dinafikan hak mereka mendapat bantuan pendidikan jika mencatat keputusan cemerlang kerana ia adalah tanggungjawab kerajaan.

ceramah Pakatan Rakyat di Parit Pecah, Muar Johor, anwar ibrahim "Kenapa jadi begitu? Orang miskin cerdik bantulah, ada orang kata ada Cina, India tak dapat bagilah tetapi jangan ambil hak orang Melayu punya. Jangan pertikai hak orang Melayu yang pintar yang miskin dapat biasiswa. Saya tak peduli siapa pun jangan pertikai, yang prinsip kita kalau ada anak Cina, India pintar bagilah, orang Melayu takkan miskin." katanya.

 

Baru-baru ini, beberapa pihak mengadu bahawa anak-anak mereka tidak mendapat biasiswa JPA walaupun mencatat keputusan cemerlang dan syarat-syarat lain yang disenaraikan.

Ada juga dikatakan pelajar cemerlang terbabit tidak mendapat tawaran di institusi pengajian tinggi dalam kursus yang bersesuaian dengan keputusan peperiksaan mereka.

Kedatangan Anwar ke Johor kali ini disambut dengan trak Unit Simpanan Persekutuan (FRU) dan kawalan ketat puluhan anggota polis yang tiba di Muar  seawal jam 7 malam semalam lagi.

 

Namun ceramah kali ini mendapat kerjasama polis yang mensyaratkan program ini tidak menghalang lalu lintas. Pihak penganjur menyediakan skrin gergasi  bagi penonton di luar bangunan ceramah.

 

Turut hadir pada ceramah ini ialah pesuruhjaya PAS Johor, Datuk Dr Mahfodz Mohamed, pengerusi PKR Johor, Datuk Chua Jui Meng,  ADUN Sekinchan, Ng Suee Lim dan beberapa pemimpin Pakatan Rakyat.

ADS