Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

 

Kabinet bersetuju untuk memperbaharui kebenaran kepada Padiberas Nasional Berhad (BERNAS) untuk mengimport beras dari luar negara, kata menteri pertanian dan industri asas tani Datuk Seri Noh Omar.

Katanya, kontrak berkenaan telah pun tamat pada Januari lalu manakala kontrak baru akan ditandatangani pada Julai.

NONE "Kabinet telah bersetuju untuk menyambung kontrak (BERNAS) selama 10 tahun hingga tahun 2021," katanya dalam satu sidang media di Shah Alam hari ini.

Katanya lagi, syarat dalam kontrak berkenaan akan diteliti sebelum dikemukakan semula ke jemaah menteri dalam tempoh enam bulan.

“Segala syarat perjanjian akan kita tengok semula, dalam masa enam bulan saya akan bawa balik kepada kabinet. Selain syarat yang ada, ada syarat yang baru.

“Pada dasarnya kabinet luluskan dahulu, tapi syarat perjanjian diberi tempoh enam bulan untuk kabinet lihat syarat baru untuk tandatangan dengan BERNAS,” katanya.

Katanya lagi, Persatuan Pengusaha Beras Bumiputra Kebangsaan (Barim) turut diminta untuk memberi input kepada pihak kementerian dalam perjanjian baru tersebut.

NONE “Saya minta Barim beri input kepada kita supaya dengan perjanjian yang baru akan beri lebih kesan yang positif kepada pembangunan makanan utama negara kita,” katanya lagi.

Terdahulu, beliau merasmikan mesyuarat agung pertama Barim dan turut mengadakan dialog dengan kira-kira 60 orang pemborong beras bumiputera berkenaan.

Mengulas lanjut, Noh berkata dialog berkenaan berjaya menyelesaikan masalah pengusaha berkenaan yang sebelum ini tidak dibenarkan mengampit beras lain selain beras jenis super tempatan dengan 15 peratus beras hancur (ST 15).

Isu berkenaan timbul memandangkan pengampit beras bukan bumiputera dibenarkan mengampit beras selain ST 15.

“Mulai 1 Jun ini, kita akan benarkan (pengampit bumiputera kampit beras lain),” kata Noh yang bertegas supaya pengusaha berkenaan mengikut peraturan ditetapkan.

Katanya lagi, kementerian itu juga akan memperkenalkan peruntukan baru bawah “Akta Kawalan Padi dan Beras 1994 yang membolehkan kerajaan mengenakan saman atau kompaun terhadap pengusaha yang mengingkari ketetapan.

“Kementerian telah diminta untuk buat kajian agar diberi kuasa saman atau kompaun. Dia akan didenda dan boleh terus berniaga.

Langkah berkenaan bertujuan untuk mengelakkan daripada kes melibatkan pengusaha berkenaan tertangguh akibat prosedur mahkamah.

ADS