Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
JK p'raya: Jangan sangsi keikhlasan kami, kata PM
Diterbitkan:  Aug 21, 2011 9:18 PM
Dikemaskini: 3:20 PM

Penubuhan Jawatankuasa Khas Parlimen (PSC) merupakan komitmen oleh kerajaan untuk menjadikan sistem pilihan raya negara lebih baik, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

    

"Saya harap inisiatif kami mengenai jawatankuasa tersebut menunjukkan keikhlasan kami. Ini tidak bermakna kami percaya wujud manipulasi dalam sistem itu tetapi kami mahu menambahbaik lagi sistem itu.

    

"Jangan sangsi dengan keikhlasan kami," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Kedai Rakyat 1Malaysia yang kedua di Bandar Tun Razak di ibunegara hari ini.

    

Najib berkata demikian ketika mengulas dakwaan beberapa pihak tertentu bahawa JTP adalah tidak bermakna sekiranya pilihan raya umum ke-13 diadakan tanpa melakukan reformasi sistem pilihanraya.

    

"Tarik pilihanraya adalah prerogatif kami tetapi kami komited untuk penambahbaikan sistem pilihanraya," katanya.

    

Rabu lalu, Kabinet bersetuju menubuhkan jawatankuasa khas parlimen dengan usul cadangan penubuhan itu dibentangkan di Parlimen pada Oktober ini.

    

Jawatankuasa itu diketuai oleh seorang menteri dan akan dianggotai sembilan wakil rakyat iaitu lima daripada Barisan Nasional (BN), tiga daripada pembangkang dan seorang wakil rakyat Bebas.

- Bernama

ADS