Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Jutawan: Chin Peng okay, tapi mahu balik
Diterbitkan:  Oct 4, 2011 6:43 PM
Dikemaskini: 10:56 AM

Jutawan Perak Koon Yew Yin telah bertemu dengan Chin Peng di Bangkok dan mengesahkan bahawa laporan akhbar yang mendakwa bekas pemimpin Parti Komunis Malaya (PKM) itu sebagai tenat adalah tidak benar.

"Kedua-dua gambar ( atas dan bawah, kanan ) membuktikan bahawa Chin Peng masih hidup," kata Koon dalam satu kenyataan melalui e-mel hari ini.

NONE Koon berkata beliau bercuti di Bangkok dengan rakannya Yap Lim Sen, yang kebetulan adalah kenalan keluarga lama Chin Peng.

Apabila dimaklumkan mengenai kesihatan Chin Peng, Yap mengaturkan satu majlis makan malam dengan bekas pemimpin komunis itu di Hotel Novotel pada Ahad lalu.

Koon melaporkan bahawa Chin Peng masih rindu untuk kembali ke Malaysia untuk menghabiskan sisa-sisa hidupnya dan masih mengikuti perkembangan semasa negara ini.

"Di bawah dasar 1Malaysia, Chin Peng berharap kerajaan akan membenarkan beliau untuk kembali ke negara ini untuk membuktikan tiada dendam disimpan terhadap PKM kerana kedua-dua pihak menentang musuh kolonial yang sama.

"Ia juga akan menjelaskan salah faham dan tanggapan serta putar belit yang telah melanda pemahaman kita di masa lalu dan meletakkan persediaan asas untuk perpaduan kaum dan solidariti," kata Koon.

Koon Yew Yin Beliau juga melahirkan rasa kebimbangannya mengenai polarisasi kaum yang semakin melebar dan berharap kerajaan akan menunjukkan belas kasihan dengan membenarkan Chin Peng kembali ke negara kelahirannya.

Koon ( kiri ) adalah pengasas IJM Corporation, Gamuda Bhd dan Mudajaya Group Bhd dan juga seorang dermawan.

Beliau pernah cuba untuk menderma RM30 juta untukpembinaan asrama pelajar Universiti Tunku Abdul Rahma (Utar) tetapi ditolak kerana universiti itu tidak dapat bersetuju dengan beberapa syarat yang dikemukakannya.

ADS