Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Tokoh pendidik Melayu Tan Sri Arshad Ayub menyifatkan "senaman punggung" di depan rumah Pengerusi BERSIH, Datuk S Ambiga sebagai perbuatan yang tidak wajar diteladani orang Melayu yang lain.

NONE "(Tindakan itu) tak betul, kita tak payah ikut sama.

"Dari segi (budaya) Melayu pun tak elok juga," katanya sewaktu ditemui Malaysiakini selepas majlis wacana bersama timbalan perdana menteri di Kuala Lumpur.

Selasa lalu sekumpulan bekas tentera dari Persatuan Veteran Tentera Melayu mengadakan "senaman punggung" di hadapan rumah Ambiga membantah penganjuran BERSIH 3.0 dan dakwaan penglibatannya dalam program lesbian, gay, biseksual, dan transeksual (LGBT).

Kira-kira 15 orang lelaki itu mengadakan senaman aneh itu di depan rumah Ambiga di Bukit Damansara dekat ibu negara dengan dengan membongkok dan menggoyang-goyangkan punggung.

Justeru, Arshad berpesan agar tindakan seperti itu dihentikan dan tidak diulangi mana-mana pihak lain.

"Kalau dia dah buat macam itu buat apa kita nak ikut sama.

"Jangan ingat nak balas membalas, tak elok," katanya yang baru dianugerahi Tokoh Melayu Terbilang Umno 2012 pada sambutan ulang tahun ke-66 Umno pada 11 Mei lalu.

Selain beliau, pelbagai pihak mula menyuarakan perasaan tidak selesa dengan bantahan itu dengan pelbagai alasan, termasuk mengganggu privasi dan berunsur seksis serta gangguan seksual.

Arshad yang masih aktif sebagai seorang pentadbir, khususnya dalam dunia korporat dan pendidikan, merupakan antara pelopor dalam pembangunan Universiti Teknologi Mara (UiTM) serta menjadi pengarah pertamanya pada 1967 hingga 1975.

ADS