Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Dr M: Demo ganas akan ekori kekalahan Pakatan
Diterbitkan:  May 25, 2012 1:48 PM
Dikemaskini: 8:29 AM

Dr Mahathir Mohamad mendakwa jika Pakatan Rakyat tewas dalam pilihan raya umum ke-13 (PRU13), mereka akan menganjurkan demonstrasi ganas tanpa henti untuk menolak keputusan itu.

Selepas itu, dakwa bekas perdana menteri Tun berkata, pembangkang akan mengusahakan pilihan raya baru yang dimanipulasi mereka diadakan.

bersih 3 rally 180512 03 "Tunjuk-tunjuk perasaan BERSIH yang besar dan ganas adalah persediaan untuk menolak keputusan PRU13 jika parti lawan gagal memenanginya.

"Kekalahan mereka akan dituruti dengan demonstrasi ganas yang tidak berhenti-henti supaya keputusan pilihan raya ditolak dan satu kerajaan lain didirikan, yang ditunjuk oleh parti lawan," dakwanya.

Menulis dalam blognya hari ini, Mahathir berkata, sebelum kerajaan pilihan rakyat digulingkan, negara ini akan diserang bertubi-tubi dengan demonstrasi ganas dan huru-hara.

Ini katanya termasuk mogok pelbagai tempat anjuran pembangkang.

NONE "Kestabilan negara akan tergugat. Polis dituduh melakukan keganasan supaya mereka tidak dapat kawal huru-hara dan demo dengan cara berkesan.

"Kuasa-kuasa asing akan mengecam kerajaan pilihan rakyat kerana kononnya mengguna kekerasan menghalang kebebasan bersuara dan berdemo.

"Malaysia akan dicap sebagai police state (negara polis)," dakwanya.

Dr Mahathir ( kanan ) juga berkata, berdasarkan sejarah Malaysia, pembangkang tentu kurang yakin untuk mendirikan kerajaan Pusat dan cara demokrasi tidak boleh menjayakan mereka.

"Melihat penggulingan kerajaan di negara-negara Arab, tentulah terlintas di hati pemimpin-pemimpin parti lawan bahawa cara-cara demonstrasi ganas dan berpanjangan lebih mungkin memberi kejayaan kepada cita-cita mereka," dakwa Mahathir lagi.

ADS