Husni: Tujuh juta isi rumah, bujang mohon BR1M 2.0

Sebanyak tujuh juta isi rumah dan individu bujang memohon untuk mendapatkan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) 2.0 yang pembayarannya akan dilakukan bulan depan, kata Menteri Kewangan Kedua Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah.

Katanya jumlah itu melibatkan 4.1 juta isi keluarga yang menerima BR1M tahun lepas dan bakinya adalah pemohon baharu yang melibatkan orang bujang kira-kira 1.7 juta selain isi keluarga yang baru memohon.

"Sebanyak 4.1 juta penerima BR1M tahun lepas kita bawa ke tahun ini (tanpa perlu mendaftar semula). Kita jangkakan lebih enam juta penerima BRM1 tahun ini. LHDN (Lembaga Hasil Dalam Negeri) perlu mengesahkan semua pemohon baharu sebelum pembayaran dibuat," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Menara Hasil Sungai Petani di Bandar Amanjaya di sini hari ini.

Katanya pembayaran akan dilakukan mulai 1 Februari hingga 28 Februari dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak akan melancarkannya pada 2 Februari.

"BR1M ini akan dikendalikan pejabat daerah atau pegawai pembangunan zon. Mereka akan uruskan dan memastikan penyampaian dilakukan sehingga semua yang layak menerima bayaran," katanya.

Ahmad Husni berkata bayaran pada bulan depan hanya dibuat kepada mereka yang mendaftar sehingga 31 Disember 2012.

"Kita tidak tutup lagi permohonan, kita beri masa buat permohonan. Bagi permohonan selepas 31 Dis, mereka mungkin dapat selepas Februari. Ini kerana kita perlu masa untuk proses. Polisi Perdana Menteri semua yang layak akan dapat," katanya.

Katanya, pembayaran BR1M tahun ini dijangka melibatkan peruntukan RM3 bilion.

Tahun lepas, 4.1 juta penerima mendapat manfaat daripada BR1M, dengan jumlah peruntukan sebanyak RM2.1 bilion.

Menerusi BR1M yang mula diperkenalkan tahun lepas, rakyat yang mempunyai pendapatan isi rumah kurang RM3,000 sebulan layak mendapat bantuan tunai RM500.

Untuk BR1M 2.0, selain mengekalkan kelayakan sama untuk isi rumah, kerajaan turut memberi bantuan tunai RM250 kepada individu bujang termasuk balu, janda atau duda berumur 21 tahun ke atas dengan jumlah pendapatan kasar bulanan RM2,000 ke bawah.

Menara Hasil Sungai Petani yang dibina di atas kawasan seluas 2.26 hektar diserahkan kepada LHDN pada 9 Oktober 2012 bagi menggantikan pejabat lama LHDN Sungai Petani di Kompleks SP Plaza yang beroperasi sejak 1997.

Pada majlis itu, Ahmad Husni turut melancarkan 'tagline' baharu LHDN iaitu HASiL Teman Keceriaan Anda atau 'HASiL Your Feel Good Partner'.

Hadir sama pada majlis itu Ketua Pegawai Eksekutif LHDN Tan Sri Dr Mohd Shukor Mahfar.

-Bernama
 



PERINGATAN: Malaysiakini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.