Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Media diarah gelar penceroboh sebagai 'pengganas'
Diterbitkan:  Mar 11, 2013 1:23 PM
Dikemaskini: 5:38 AM

Wartawan yang bertugas di Lahad Datu, Sabah untuk membuat liputan Ops Daulat diarahkan untuk merujuk kepada penceroboh Sulu sebagai "pengganas" dan supaya tidak menggunakan gelaran sultan Sulu dalam laporan.

Jawatankuasa keselamatan Sabah yang dipengerusikan Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman mengeluarkan arahan berkenaan pagi ini tanpa menyatakan alasan.

"Gunakan istilah 'pengganas', bukan 'penceroboh'. Jangan guna istilah 'sultan' seolah-olah kita mengiktiraf (kesultanan Sulu).

Arahan itu timbul susulan kenyataan timbalan menteri di jabatan perdana menteri Datuk Ahmad Maslan semalam yang berkata kumpulan penceroboh tersebut tidak layak mengelarkan diri mereka sebagai "Tentera Diraja Kesultanan Sulu".

Kumpulan berkenaan bertindak ganas dan mengancam kehidupan msyarakat setempat terutamanya masyarakat Islam, katanya seperti dipetik dalam laporan Bernama.

Jangan lagi menggelarkan kumpulan pengganas itu sebagai Tentera Diraja Kesultanan Sulu dan masyarakat Sulu di Sabah juga tidak wajar dikaitkan dengan kumpulan itu yang melakukan kejahatan dan bertindak ganas.

"Jahat tiada kaitan dengan nama kaum... jahat adalah atas sebab tamak, gila kuasa, kurang iman dan mempunyai nilai-nilai kehaiwanan," katanya seperti dipetik dalam laporan itu.

ADS