Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
SPRM: Demi keadilan, tak boleh dedah siasatan Taib
Diterbitkan:  Jul 4, 2013 5:49 PM
Dikemaskini: 9:53 AM

Demi keadilan, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tidak boleh mendedahkan kertas siasatan terhadap Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Taib Mahmud, kata suruhanjaya itu.

Dalam kenyataannya hari ini, SPRM menjelaskan, jika permintaan itu dipenuhi, akan ada pihak lain yang meminta supaya mendedahkan kertas siasatan dan dokumen berkaitan melibatkan individu lain yang disiasat.

"Justeru, demi keadilan kepada semua, SPRM berharap semua pihak dapat bersabar sehingga siasatan selesai. SPRM akan memaklumkan perkembangan kes ini dari semasa ke semasa," kata suruhanjaya itu.

Badan antirasuah itu juga menjelaskan, mendedahkan dokumen dan fail kes siasatan kepada umum menjadi kesalahan bawah Seksyen 29(4) Akta Pencegahan Rasuah Malaysia 2009.

Bagaimanapun, menurut SPRM, keadaan berbeza sekiranya kes itu dituduh di mahkamah yang mana fakta kes akan dibentangkan ketika prosiding.

"Oleh itu, SPRM merasakan adalah tidak wajar bagi mana-mana pihak mendesak SPRM agar mendedahkan kertas siasatan.

"SPRM sama sekali tidak boleh memenuhi permintaan seperti ini termasuk daripada ahli-ahli Parlimen yang berperanan menggubal undang-undang," katanya merujuk kepada gesaan seorang anggota Parlimen pembangkang.

Setakat hari ini, siasatan berkaitan dengan dakwaan membabitkan Taib masih berjalan dan SPRM telah mengumumkan kemajuan berkenaannya pada sidang media Sabtu lalu, menurut suruhanjaya lagi.

ADS