Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
'Islam tak terancam, tapi mahkamah gambarkan begitu'

WAWANCARA Keputusan Mahkamah Rayuan membenarkan kerajaan mengharamkan kalimah Allah untuk orang Kristian demi keselamatan atas alasan Islam sedang terancam, ditolak mentah-mentah oleh pakar perlembagaan Dr Abdul Aziz Bari.

"Islam di Malaysia tidak terancam. Sebaliknya makin berkembang sehingga sekarang 60 peratus daripada keseluruhan rakyat Malaysia beragama Islam, (dan) media serta kerajaan turut melindungi Islam.

"Ia (keputusan mahkamah) karut jika kamu lihat kepada angka-angka.

"Apa yang kita bimbangkan? Apa ancamannya jika orang Islam terdedah kepada agama lain...? Ia (ancaman) tidak ada," tegas ahli akademik itu.

NONE Abdul Aziz berkata, tiga hakim yang mendengar perkara itu telah mengherotkan makna dan niat dalam Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan.

Perkara itu menetapkan Islam sebagai agama rasmi tetapi penganut agama lain diberikan kebebasan beragama mengikut kepercayaan masing-masing dengan aman dan harmoni.

"Mahkamah Rayuan tidak menyelesaikan masalah itu, sebaliknya mencipta masalah baru. Ia akhirnya menyebabkan menteri kabinet dari Sabah dan Sarawak terpaksa menenangkan rakyatnya."

Bekas pensyarah undang-undang Universiti Islam Antarabangsa, dan kini Universiti Selangor, berkata, keputusan mahkamah itu secara tidak sengaja mengehadkan hak-hak masyarakat minoriti dalam negara ini.

[Baca berita penuh]


Wawancara dijalankan bersama Fathi Aris Omar and Ahmad Fadli KC.

Minggu depan: K'jaan Umno sentiasa lindungi Islam?

ADS