Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
KJ: Tindakan FAM ibarat 'baling batu sembunyi tangan'

Menteri Belia Dan Sukan Khairy Jamaluddin menyifatkan sikap Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) yang tidak mahu mengakui kesilapan sendiri dan enggan menerima teguran sebagai 'baling batu sembunyi tangan'.

Walaupun dikritik, Khairy berkata FAM hanya menganggap insiden penemuan pistol dalam sebuah tandas di Stadium Shah Alam semasa aksi final edisi ke-87 melibatkan Pahang dan Kelantan pada 3 November lepas sebagai kes terpencil.

Menurutnya beliau mengkritik kelemahan Jawatankuasa Keselamatan FAM mengendalikan perkara itu kerana ia melibatkan soal keselamatan penonton.

Katanya jika Menteri Belia dan Sukan tidak boleh menegur persatuan sukan, ia seolah-olah menunjukkan persatuan itu 'kebal' sehingga tidak boleh ditegur.

"Saya menegur sesetengah perkara kerana cintakan sukan bola sepak," katanya ketika diminta mengulas kenyataan bekas kapten skuad kebangsaan dan anggota jawatankuasa FAM Datuk Jamal Nasir Ismail dalam media hari ini.

Jamal mendakwa bahawa Khairy berdendam dengan FAM apabila kerap mengkritik badan induk sukan bola sepak negara itu menerusi media sejak kebelakangan ini.

Setiausaha Agung FAM Datuk Hamidin Mohd Amin pernah mengeluarkan kenyataan bahawa badan induk sukan bola sepak itu tidak wajar dipersalahkan kerana pihaknya telah meningkatkan kawalan pintu masuk stadium pada perlawanan itu.

Khairy berkata beliau tidak berminat untuk campur tangan dalam urusan FAM namun sebagai menteri berkenaan, beliau perlu menjalankan tugasnya.

"Adalah lebih baik jika saya memberi tumpuan kepada persatuan sukan lain, namun saya akan tetap akan perhatikan FAM dan tidak mengambil sikap lepas tangan dalam hal ini," katanya.

Dalam perkembangan lain, Khairy meminta Persatuan Taekwondo Malaysia (TM) memohon kepada Kementerian Belia Dan Sukan untuk menambah alatan untuk sistem PPS (Protector And Scoring System) bagi meningkatkan kualiti pengadilan sukan tersebut di negara ini.

Beliau berharap sebagai badan induk utama sukan taekwondo di negara ini, TM mampu memperkasakan program pencarian bakat baharu agar Malaysia tidak ketandusan atlet muda pada masa hadapan.

"Taekwondo adalah salah satu daripada 19 sukan teras yang telah dikenal pasti untuk tumpuan dalam usaha mempertingkatkan prestasi atlet negara. Saya percaya dengan wujudnya sistem baharu ini yang lebih bersifat telus, atlet kita mampu diperkasakan pada masa hadapan," katanya.

-Bernama

ADS