Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Pemimpin Umno mahu jadi raja, selar Zam
Diterbitkan:  Jun 25, 2014 4:23 PM
Dikemaskini: 8:41 AM

Bekas menteri Tan Sri Zainuddin Maidin meluahkan rasa terkejut dan kekecewaannya terhadap pujian pengarang kanan Utusan Malaysia yang memuji cara pakaian pemimpin Umno dalam sebuah majlis kelmarin.

Cara berpakaian seperti persalinan kepahlawanan Melayu yang dipuji Zaini Hassan itu, menurut Zainuddin, menimbulkan persepsi Umno semakin jauh daripada rakyat biasa ringkas hidupnya.

Ini, tambahnya lagi, apabila harga songket pembesar negara termasuk pemimpin Umno berharga mahal antara RM5,000 hingga RM30,000.

“Dengan berpakaian 'raja bangsawan' ini , Umno memberikan persepsi kepada rakyat bahawa mereka terus tidak memahami perasaan di akar umbi sekarang, Umno semakin jauh dari rakyat, tidak melambangkan Umno sebagai parti rakyat.

“Pemimpin pemimpin bercakap tentang amalan kehidupan yang sederhana tetapi tidak sahaja ahli-ahlinya yang tidak faham tetapi pemimpin-pemimpin juga adalah ibarat burung nuri,” sindir Zainuddin.

Zaini dalam tulisannya berjudul “Umno Cheras terbaik!” antaranya menulis dengan memuji cara pakaian dalam majlis ulang tahun ke-20 Umno Cheras, yang turut dihadiri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Pakaian PAP Singapura

Selain memuji pakaiannya yang elok, Zaini ( bawah ) juga berkata nilai estetikanya tinggi dan sepatutnya perlu ada muzium menempatkan semua pakaian Melayu silam untuk tatapan generasi sekarang dan akan datang.

Beliau juga mengucapkan syabas kepada kepimpinan Umno Cheras dan ketuanya Syed Ali Alhabshee.

“Sebagai seorang yang bukan ahli Umno, selagi masih berada dalam alam kerjaya ini, saya melihat parti itu dengan penuh harapan - syaratnya contohilah Cheras!” tulis Zaini.

Menulis di blognya hari ini, Zainuddin juga membandingkannya dengan keadaan semasa kerajaan Parti Tindakan Rakyat (PAP) Singapura ditubuhkan.

Pada masa itu, tambah bekas ketua pengarang kumpulan Utusan itu, pemimpin PAP, termasuk perdana menteri, hanya berpakaian biasa dengan seluar dan baju putih ke parlimen.

Katanya, ini dilakukan walaupun mereka dari golongan elit, kalangan profesional dan berkelayakan tinggi.

ADS