Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
DAP nasihat Hadi: Islam agama ramah
Diterbitkan:  May 20, 2015 11:18 AM
Dikemaskini: 4:10 AM

DAP menyuarakan kehairanan terhadap kenyataan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang bahawa orang Islam dibenar melepaskan kemarahan terhadap parti itu susulan isu hudud.

“Sebagai seorang yang bukan beragama Islam dan tanpa ilmu mengenai agama Islam, saya hanya tahu bahawa Islam adalah agama ramah, bukan agama marah,” kata Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng.

“Saya memohon Hadi supaya mengemukakan dalil Quran yang manakah dijadikan hujah bahawa umat Islam mesti sentiasa marah terhadap mereka yang tidak percaya, mahupun mereka yang tidak sependapat.”

Hadi semalam berkata PAS menunjukkan " kemarahan " terhadap DAP berhubung isu pelaksanaan hudud di Kelantan demi tanggungjawab Islam.

"DAP tidak bersetuju dengan hudud, buat kenyataan yang berlawanan dengan Kelantan. Jadi kita ada tanggungjawab kita (menjaga Islam). Kita marah.

"Kita marah sebab ia satu tanggungjawab Islam. Kita mesti marah.”

Dalam kenyataannya hari ini, Lim juga mempersoalkan kenapa Hadi hanya melepaskan kemarahan kepada DAP dan pihak lain yang membantah undang-undang sama.

Anggota Parlimen Bagan itu berkata DAP membantah hudud kerana ia bertentangan dengan Perlembagaan, bukan kerana ia sebahagian daripada ajaran Islam.

“Adakah Hadi hanya marahkan DAP kerana DAP merupakan satu-satunya parti yang ikhlas dan serius membantah undang-undang hudud tidak seperti parti-parti lain yang tidak benar-benar komited, tetapi sekadar bersandiwara mengikut arahan Umno?” katanya lagi.

Lihat Komen
ADS