Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Rafizi mahu 'korek' skandal 1MDB menerusi kes saman LTAT
Diterbitkan:  Jun 1, 2016 3:31 PM
Dikemaskini: 7:54 AM

Setiausaha Agung PKR, Rafizi Ramli berkata, beliau merancang untuk memanggil bekas Pengerusi 1MDB, Tan Sri Lodin Wok Kamaruddin untuk memberi keterangan dalam saman Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) ke atasnya.

LTAT telah menyaman ahli parlimen Pandan itu atas dakwaan menfitnahnya ekoran pendedahan pesara tentera tidak mendapat ganti rugi persaraan pada masa yang tepat.

"Perbicaraan ini memberi peluang kepada saya untuk memanggil para saksi yang terlepas penelitian awam walaupun terlibat dengan 1MDB, yakni Lodin.

"Sebagai ketua eksekutif LTAT, beliau tidak mampu lari dari memberi keterangan dalam perbicaraan ini.

"Kes ini akan memberi ruang kepada saya untuk mendapatkan pelbagai maklumat dan dokumen berhubung isu-isu kewangan membabitkan LTAT dan 1MDB," katanya dalam kenyataan, hari ini.

Beliau juga berdepan dakwaan di bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA) kerana mendedahkan dokumen kerahsiaan.

Pada awal bulan April, Rafizi ditahan reman selama tiga hari, berhubung dengan pendedahan dokumen sulit yang didakwa mengaitkan 1MDB dengan LTAT.

Polis menahan Rafizi sebaik sahaja beliau keluar dari pintu pagar bangunan Parlimen dan Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar mengesahkan pemimpin PKR itu akan disiasat mengikut Seksyen 8 Akta Rahsia Rasmi.

Mengulas lanjut, Rafizi berkata, beliau sedang berkira-kira untuk menyaman LTAT kerana dakwaan mempunyai niat jahat dan melakukan pendedahan tidak benar.

"Namun maklumat daripada laporan ketua audit negara dan fakta-fakta lain, belum disangkal lagi," jelasnya.

Lihat Komen
ADS