Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
CIMB heret anak Najib ke mahkamah kes kemungkiran bayaran

Bank CIMB mengheret anak Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, Mohd Nazifuddin Mohd Najib ke mahkamah kerana kegagalan menjelaskan bayaran yang mana beliau adalah sebagai penjamin sebuah syarikat.

Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Ahmad Zaidi Ibrahim menetapkan 1 Ogos untuk membuat keputusan sama ada Nazifuddin perlu membayar jumlah penuh sebanyak RM200,000 atau sebaliknya - iaitu jumlah yang terhutang oleh peminjam.

CIMB menuntut supaya anak Najib hasil perkahwinan pertamanya itu membayar jumlah wang berkenaan selepas peminjam gagal membuat pembayaran yang dibuat mengikut perjanjian sewa beli.

Peguam Nazifuddin bagaimanapun berhujah bahawa CIMB tidak berhak menuntut jumlah penuh sebanyak RM200,000.

Ini kerana dalam surat tuntutannya, CIMB memohon RM12,000 dari Nazifuddin, justeru, peguamnya berkata bank itu tidak boleh menuntut jumlah keseluruhan.

Mereka mendakwa bahawa perjanjian jaminan yang menyatakan bahawa liabiliti pelanggan hanya terhad kepada apa yang dituntut.

Kes itu kini di peringkat rayuan memandangkan Nazifuddin memohon untuk membatalkan kes itu manakala CIMB puala memohon untuk penghakiman terus.

Mahkamah Sesyen sebelum ini menolak permohonan rayuan Nazifuddin dan membenarkan penghakiman terus - justeru, melayakkan CIMB untuk menuntut jumlah keseluruhan.

Nazifuddin diwakili peguam Justin Voon manakala peguam K Ganesan bertindak bagi pihak CIMB.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS