Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Peguam khuatir Sosma diguna terhadap 3 dituduh konspirasi
Diterbitkan:  Jul 27, 2016 10:15 AM
Dikemaskini: 3:13 AM

Peguam Syahredzan Johan khuatir seorang pegawai tinggi dan dua bekas pegawai tinggi kerajaan akan ditahan di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (Sosma), yang membolehkan penahanan awal sehingga 28 hari tanpa bicara.

Syahredzan berkata demikian sebagai merujuk kepada laporan polis yang dibuat semalam oleh Pemuda Umno terhadap Tan Sri Zeti Akthar Aziz, Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Tan Sri Abu Kasim Mohamed dan bekas Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail.

Naib Ketua Pemuda Umno Khairul Azwan Harun mendakwa dalam satu laporan polis itu bahawa ketiga-tiga mereka dipercayai terlibat dalam konspirasi untuk menjatuhkan Perdana Menteri DatukSeri Najib Razak dan kerajaan Malaysia.

"Ini adalah dakwaan yang berat dan serius," kata Syahredzan dalam catatan di Facebooknya semalam.

"Saya khuatir mereka bertiga akan ditahan di bawah SOSMA kerana disiasat di bawah Seksyen 124B Kanun Keseksaan - 'activiti memudaratkan demokrasi berparlimen'.

"Saya harap tidak," tambahnya.

Laporan polis oleh Pemuda Umno itu susulan saman sivil oleh Jabatan Keadilan (DOJ) Amerika Syarikat untuk menyita dan merampas aset berbilion-bilion dolar yang didakwa dibiayai daripada dana pelaburan negara 1MDB.

Najib tidak dinamakan dalam saman sivil itu tetapi terdapat 36 sebutan mengenai “Malaysian Official 1” dan menurut pengkritiknya ini hanya boleh merujuk kepada perdana menteri.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS