Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Najib ulas hubungan 'hangat jadi masam' dengan Dr M
Diterbitkan:  Aug 5, 2016 11:00 PM
Dikemaskini: 3:02 PM

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini berdepan dengan media Indonesia bagi menjelaskan dakwaan skandal 1MDB yang melanda dirinya.

Diwawancara Metro TV, beliau ditanya pelbagai perkara daripada isu tenaga kerja Indonesia di negara ini, hubungan dua hala dan hubungan “hangat jadi masam” beliau dengan Mahathir.

Mengakui Mahathir pernah menjadi mentor dan mendukung kepimpinan sebelum ini, Najib berkata bekas perdana menteri keempat itu suka mengawal keputusan negara walaupun sudah tidak lagi berkuasa.

“Saya tahu saya ada dua pilihan sebagai perdana menteri. Pertama, sama ada saya sebagai perdana menteri yang merujuk kepada beliau, mendapat 'nasihat' beliau, saya kata nasihat tapi mungkin arahan....

“Ataupun saya akan menjadi perdana menteri yang percaya kepada kepimpinan saya, pertimbangan saya, berdasarkan mandat yang rakyat dan parti telah berikan kepada saya.

Ditanya beliau memilih yang mana, Najib berkata beliau yang kedua dengan mempertimbangkan bertanggungjawab pada rakyat.

“Saya tak dengar cakap dia sebab saya fikir saya ada pertimbangkan yang tepat untuk Malaysia,” katanya ketika diminta mengulas hubungan “hangat jadi masam” mereka berdua.

Wawancara dengan Metro TV itu yang pertama dilakukan di peringkat antarabangsa selepas Jabatan Kehakiman (DOJ), Amerika Syarikat (AS) mendakwa sekurang-sekurang AS$3.5 bilion “dicuri” daripada 1MDB dan AS$1 bilion aset berkaitan syarikat itu akan disita.

Beliau sekali lagi menegaskan tidak terlibat dan berkata 1MDB hanya isu perniagaan tetapi dipolitikkan.

Lihat Komen
ADS