Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
story images
story images
story images
story images
story images
mk-logo
Berita
Dr M: Saya gagal yakinkan Agong, tapi tak disuruh tutup mulut

Tun Dr Mahathir Mohamad enggan mendedahkan butiran berhubung pertemuan empat matanya dengan Yang di-Pertuan Agong pada 15 September lalu tetapi mengakui bahawa beliau gagal untuk meyakinkan Seri Paduka.

Menjawab soalan mengenai pertemuan berkenaan, bekas perdana menteri itu berkata, Seri Paduka dan beliau berbincang panjang lebar apabila dirinya mengemukakan 1.2 juta tandatangan Deklarasi Rakyat yang menggesa tindakan terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

"Baginda menyoal saya mengenai peruntukan undang-undang. Pada akhirnya, saya tidak berjaya meyakinkannya ... Baginda tidak berkata apa-apa, baginda cuma berkata bahawa baginda belum bersedia," katanya kepada pemberita.

Mahathir enggan mengulas lanjut mengenai apa yang dititahkan oleh Seri Paduka kerana pertemuan itu adalah sulit, tetapi mengulangi bahawa baginda tidak dapat memenuhi tuntutan mereka.

"Apa yang kita tuntut tidak dapat dilaksanakan ... mungkin baginda fikir dirinya tidak mempunyai kuasa," katanya.

Ditanya jika Yang di-Pertuan Agong ada menasihatkannys supaya menjaga tingkah-lakunya, Mahathir menjawab: "Tidak, tidak ada nasihat."

"Dia tidak beritahu saya untuk tutup mulut atau sesuatu seperti itu," katanya.

Mahathir juga mendakwa bahawa Seri Paduka tidak mempersoalkan kesahihan Deklarasi Rakyat itu dan tidak berkata bahawa ia adalah satu tindakan yang tidak mengikut perlembagaan.

Bekas perdana menteri itu juga menolak dakwaan Najib bahawa beliau bertindak di luar batasan undang-undang.

"Apa yang saya lakukan tidak salah, baginda tidak perlu hanya mendengar kepada PM sahaja. Tidak seperti apa yang Najib kata bahawa saya bertindak melampaui undang-undang ... Agong mempunyai hak untuk melantik PM... kuasa untuk melantik termasuklah kuasa untuk memecat.

"Apa yang saya lakukan bukan di luar perlembagaan (persekutuan). Adalah jelas bahawa raja-raja mempunyai kuasa, sebab itu kami merayu kepada mereka.

"Malangnya, kami gagal mendapatkan jawapan positif tetapi kita perlu teruskannya," katanya.

Sambil menekankan bahawa raja-raja bertanggungjawab terhadap nasib rakyat, Mahathir mendedahkan bahawa salinan surat juga dihantar kepada semua Raja-raja Melayu supaya mempertimbangkan rayuan mereka untuk bertindak terhadap Najib.

"Kami mahu tahu pendapat Raja-raja mengenai 1MDB dan saman DOJ (Jabatan Keadilan Amerika Syarikat),” katanya.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS