Paling Popular
Terkini

Parti Amanah Negara (AMANAH) tidak menganggap penasihat DAP Lim Kit Siang mengkhianati parti itu apabila menghulurkan salam perdamaian dengan PAS.

"Tak, tak, tak. Saya rasa itu bukan ideanya. Ideanya adalah untuk menggesa semua parti menentang Barisan Nasional," kata timbalan presiden AMANAH, Salahuddin Ayob kepada Malaysiakini.

Dengan menyatakan AMANAH tidak tersinggung dengan tindakan Lim, Salahuddin menegaskan parti itu pada masa lalu juga menggesa semua parti-parti pembangkang untuk bekerjasama.

"Saya telah memberikan begitu banyak kenyataan kepada kesediaan AMANAH untuk bersama-sama (dengan parti lain), untuk mengetepikan perbezaan kita.

"Kesediaan itu bukan hanya DAP, tetapi juga Amanah, dari hari pertama sentiasa membuka pintu kepada mana-mana parti, termasuk PAS," katanya.

Namun begitu, beliau kesal kerana PAS terus memandang remeh kesediaan AMANAH untuk bekerja bersama-sama.

"Saya rasa kita harus biarkan rakyat menilai siapa yang selalu membantah gesaan untuk satukan barisan pembangkang," kata Salahuddin.

Dengan menegaskan kepentingan agar semua parti pembangkang bersatu dalam pilihan raya umum akan datang, Salahuddin menggesa semua parti melihat gambaran lebih besar tentang pelbagai isu melanda negara seperti skandal 1MDB dan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST).

Lim, awal minggu ini menyatakan kesediaan bekerjasama dengan PAS, jika presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkongsi komitmen sama untuk menentang 'kleptokrasi'.

Ahli parlimen Gelang Patah itu turut menyoal Hadi sama ada sedia menyatakan sebarang komitmennya.

Sementara itu Setiausaha Agung AMANAH Anuar Tahir turut menyatakan parti itu tidak terasa hati dengan cadangan Lim.

"Tak ada, tak ada sama sekali. Semua orang berhak untuk mengeluarkan pendapat dan sebagainya. Kita kena hormati semua pandangan," katanya.

Beliau juga percaya salam perdamaian oleh Lim lebih berkaitan kepada persoalan sama ada PAS sedia berjuang menentang kleptokrasi, memandangkan hubungan yang baik antara parti itu dan Umno.

"Jadi kenyataan tegas menentang kleptokrasi tak berlaku (di pihak PAS). Jadi konteks Kit Siang dia bertanya minta pengesahan itu, "kata Anuar.

[Baca berita penuh]

 

 

Lihat Komen
ADS