Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Peguam: SPRM mungkin lanjutkan reman exco Johor
Diterbitkan:  Mar 15, 2017 2:58 PM
Dikemaskini: 7:56 AM

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mungkin akan memohon untuk melanjutkan reman ke atas exco kerajaan negeri Datuk Abd Latif Bandi, kata peguamnya, Abdul Rahim Ali.

Tahanan reman selama tujuh hari ke atas exco itu berkaitan dengan penyiasatan yang membabitkan penukaran status hartanah milik bumiputera dijadual tamat esok.

"Kita dapat maklumat bahawa reman mungkin dilanjutkan. Kita tidak boleh mengesahkan sama ada beliau akan dibebaskan, atau jika tahanannya itu akan dilanjutkan.

"Kita akan mengetahui keputusan pagi esok. Pegawai penyiasat mungkin akan mengesahkan (status Abdul Latif ini) petang ini," kata peguam itu kepada Malaysiakini.

Bagi tindakan seterusnya, Abdul Rahim berkata perbincangan masih berjalan dengan keluarga exco.

Sementara itu ketika dihubungi Malaysiakini, Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM Datuk Azam Baki berkata beliau akan membuat keputusan mengenai perkara itu esok.

SPRM menahan Abd Latif pada 9 Mac lalu selepas menyoalnya di pejabat suruhanjaya itu di Johor Baru.

Suruhanjaya itu juga menyerbu rumahnya dan merampas RM42,000 dalam bentuk wang tunai, sebuah Toyota Vellfire dan 150 beg tangan.

Kes itu disiasat di bawah Seksyen 17 Akta SPRM dan Seksyen 4 Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil daripada Aktiviti Haram 2001.

Sebelum ini, SPRM menahan enam individu atas dakwaan rasuah melibatkan penukaran hak milik tanah bumiputera.

Antaranya, termasuk Abd Latif dan pegawai khas exco itu.

SPRM turut merampas 26 kenderaan mewah dan membekukan 45 akaun bank yang berkaitan dengan kes itu.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS