Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
story images
story images
mk-logo
Berita

Peguam bagi Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini memfailkan saman pemula dalam usaha terbaru mengketepikan sabitan kesalahan liwat II.

Ini berikutan dakwaan bahawa peguam kanan, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah yang dilantik sebagai ketua pendakwa raya menerima RM9.5 juta daripada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Anwar menamakan kerajaan sebagai defendan tunggal dalam permohonan itu.

Beliau memohon satu deklarasi bahawa sabitan kesalahan liwat II di bawah Seksyen 377B Kanun Keseksaan oleh Mahkamah Rayuan pada Mac 14,2014 diisytiharkan batal dan tidak sah dan ultra vires atau di luar bidang kuasa Perkara 5 (1) Perlembagaan Persekutuan mengenai kebebasan.

Anwar juga memohon deklarasi bahawa keputusan Mahkamah Persekutuan pada 10 Feb 2015 adalah batal dan tidak sah atas sebab-sebab yang sama.

Permohonan itu difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur oleh firma Daim dan Gamany dengan sijil perakuan segera supaya permohonan itu diberi keutamaan memandangkan pendedahan baru-baru ini.

Peguam N Surendran berkata, berdasarkan pendedahan itu menunjukkan bahawa Anwar dinafikan hak mendapat perbicaraan yang adil.

Minggu lalu, portal Sarawak Report mendakwa bahawa perdana menteri membayar Shafee sebanyak RM9.5 juta.

Portal itu mendakwa bahawa wang berkenaan disalurkan melalui dua bayaran dari akaun yang sama di mana dana SRC dimasukkan ke dalamnya. SRC adalah sebuah firma milik negara, dan bekas anak syarikat 1MDB.

Shafee bertindak sebagai ketua pendakwa dalam kes liwat II membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim apabila perkara itu dibawa ke mahkamah rayuan dan persekutuan.

Malaysiakini tidak dapat untuk mengesahkan kesahihan laporan Sarawak Report itu.

Najib, sebelum ini berulang-kali menafikan beliau menyalahgunakan dana awam untuk kepentingan peribadi.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS