Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

dikemaskini Penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim bersetuju forum anjuran Majlis Peguam esok berhubung masalah pertukaran agama di kalangan bukan Islam bawah Perkara 121 (1A) Perlembagaan Persekutuan diteruskan.

Bagaimanapun beliau menyarankan ia diadakan secara tertutup, termasuk melibatkan kumpulan-kumpulan Islam yang berasa bimbang dengan forum tersebut, dan harus tidak kelihatan cuba memprovokasi.

"Pendirian saya selalu dengan sikap terbuka dalam ruang demokrasi tetapi menimbulkan rasa sensitif. Sama ada berkesan jika diadakan dengan cara terbuka, ia nampak seperti agak provokatif.

"Atau lebih kepada perbincangan tertutup? Jadi, perbincangan boleh diteruskan tanpa kelihatan provokatif," katanya di sidang media di ibu pejabat PKR, Petaling Jaya hari ini.

"Jika (forum itu) ingin diteruskan, pada tahap ini mesti memastikan dibuat dalam forum tertutup dan turut melibatkan pihak lain, terutamanya mereka yang menyatakan kebimbangan.

"Saya rasa, untuk kepentingan Malaysia yang pelbagai kaum, kita patut berhati-hati tentang perkara ini. Teruskan perbincangan, bertemu dengan mereka yang bimbang. Saya rasa sebagai strategi, ia akan lebih berkesan untuk jangka masa yang panjang."

Beliau diminta mengulas bantahan dan kerisauan orang ramai – khususnya menteri dan pemimpin Islam, termasuk PAS dan Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) – tentang program tersebut yang bertujuan membahaskan dampak pertukaran agama bukan Islam seperti kes-kes R Subashini dan S Shamala.

Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang semalam bimbang forum itu boleh "mencetuskan syak wasangka dan ketegangan hubungan antara penganut Islam dan penganut pelbagai agama."

Menteri dalam negeri Datuk Seri Syed Hamid Albar pula menyifatkan hasrat penganjur mengadakan forum berkenaan sebagai "bermain dengan api" dan "boleh membangkitkan salah faham".

Abim menganggap perbincangan itu "kurang bersesuaian dan boleh menimbulkan salah tanggapan di kalangan masyarakat."

Setiausaha agungnya Khairul Ariffin Mohd Munir mencadangkan perbincangan isu dianjurkan secara tertutup "dalam kalangan mereka yang mempunyai latar belakang dalam bidang berkaitan."

Di sidang media berhubung akuan berkanun seorang doktor dalam kesnya, Anwar berkata beliau tidak bimbang berdepan dengan BN di Permatang Pauh tetapi risau dengan "taktik kotor" parti itu yang mungkin berbau perkauman dan penjalanan pilihanraya kecil itu antara 16-26 Ogos.

Sambil menyifatkan BN sebuah "parti taukeh kaya", ketua umum PKR itu berkata parti itu kini "dalam keadaan terdesak".

Khamis lalu, isterinya Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail, yang juga presiden PKR, meletakkan jawatan sebagai ahli parlimen kawasan itu untuk membereri laluan kepada Anwar bertanding.

Anwar mengulangi keyakinannya bakal "menang dengan majoriti selesa".

Mengulas kemungkinan Angkatan Keadilan Insan Malaysia (Akim) turut meletakkan calon, Anwar berkata, tindakan itu "strategi Umno untuk memecahkan undi".

Sementara itu, ketua polis negara memberi amaran kepada meraka yang berkempen di Permatang Pauh nanti agar tidak melanggar peraturan sehingga mencetuskan insiden yang tidak diingini.

Tan Sri Musa Hassan berkata polis tidak akan teragak-agak bertindak terhadap pihak yang melanggar peraturan.

"Perlu patuhi undang-undang dan prosedur yang ditetapkan. Jika patuhi undang-undang, tidak akan timbul sebarang masalah,"

Bercakap di Kuala Lumpur hari ini, lapor Bernama , Musa berkata kekuatan pasukan keselamatan itu akan ditambah dengan pengambilan anggota tambahan dari kontinjen negeri-negeri.

"Kami memang merancang untuk menambah anggota (sepanjang pilihanraya), tapi pada masa ini kami tidak pasti lagi berapa ramai yang akan diletakkan di sana.

"Kami juga masih melihat perancangan dan masalah serta ancaman yang mungkin berlaku di sana," beliau dipetik sebagai berkata.

ADS