Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Anwar kini rasmi Ketua Pembangkang
Diterbitkan:  Aug 28, 2008 11:15 AM
Dikemaskini: Aug 29, 2008 3:38 AM

dikemaskini Selepas 10 tahun tidak menjejakkan kaki ke Dewan Rakyat, mantan timbalan perdana menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini secara rasmi dilantik sebagai Ketua Pembangkang.

P

Ahli parlimen Permatang Pauh itu, yang baru memenangi kerusi tersebut dua hari lalu, mengangkat sumpah jam 10.05 pagi tadi, sejurus selepas bacaan doa di dewan yang mulia itu.

anwar ibrahim opposition leader parliament pc 280808 03 Anwar, 61, mengangkat sumpah di hadapan Yang Dipertua, Tan Sri Pandikar Amin Mulia di Dewan Rakyat.

Yang Dipertua berkata, Anwar akan diberikan segala keistimewaan yang dinikmati oleh seorang ketua pembangkang.

Anwar yang berbaju Melayu biru tua, kemudian melangkah duduk di kerusi betul-betul berdepan dengan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Kerusi itu dulu diduduki isterinya yang mewakili kawasan parlimen yang sama - acara mengangkat sumpah Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail tidak lama selepas pilihanraya umum lalu dihadiri Anwar sebagai pasangan seorang anggota Dewan Rakyat.

Sebaik sahaja upacara mengangkat sumpah itu selesai, ahli parlimen Sepanggar, Datuk Eric E Majimbun dari BN - sebelum mengajukan soalan pertama - sempat mengucapkan tahniah kepada Anwar yang berjaya memenangi pilihanraya kecil itu dan pemilihan sebagai ketua pembangkang.

Ucap tahniah

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abd Aziz pula sebelum menjawab soalan pertama, turut mengucapkan tahniah kepada Anwar.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak juga berharap Anwar dapat sama-sama menyumbang kepada amalan demokrasi di negara ini.

Ketika diminta mengulas pelantikan Anwar sebagai ketua pembangkang, Najib berkata:

"Sebagai ketua pembangkang (di Parlimen), kita harap beliau akan menyumbang dengan baik kepada perjalanan amalan demokrasi dan membantu kita dalam usaha kita memajukan lagi negara kita."

anwar ibrahim mp swearing in 080828 02 Bercakap kepada media selepas menghabiskan masa kira-kira 10 minit di Dewan Rakyat, Anwar berkata beliau berasa terharu dapat kembali secara rasmi ke Parlimen selepas 10 tahun.

"Selepas segala yang saya harungi sepanjang tempoh itu, sekarang saya berasa terharu dapat kembali (ke Dewan Rakyat), ia adalah hak saya," katanya.

Penasihat PKR itu memenangi kerusi parlimen tersebut dengan majoriti 15,671 undi Selasa lalu.

Beliau mendapat 31,195 undi, mengalahkan calon BN Datuk Arif Shah Omar Shah, 51, yang memperolehi 15,524 undi.

Hanafi Mamat, 61, dari Angkatan Keadilan Insan Malaysia (Akim) mendapat 92 undi dan hilang wang pertaruhan di tengah-tengah persaingan sengit antara dua parti besar itu.

Pilihanraya kecil itu diadakan berikutan peletakan jawatan ahli parlimennya, Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail pada 31 Julai lalu bagi memberi laluan kepada suaminya bertanding.

Dalam pilihanraya Mac lalu, Dr Wan Azizah menewaskan calon BN Datuk Pirdaus Ismail dengan majoriti 13,398 undi.

Permatang Pauh dikuasai PKR sejak pilihanraya umum 1999 dan sebelum itu dimenangi Anwar atas tiket BN sejak 1982.

Anwar, yang juga mantan timbalan perdana menteri dilucutkan daripada jawatan dalam kerajaan pada 1998, berhubung dakwaan penyalahgunaan kuasa dan liwat.

Beliau menjalani hukuman penjara selama enam tahun sehingga dibebaskan pada 2004.

ADS