Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Campuran melamin-asid bawa mudarat
Diterbitkan:  Nov 4, 2008 1:02 PM
Dikemaskini: 9:53 AM

Melamin, sejenis bahan kimia yang kaya dengan nutrien, selamat digunakan dengan jumlah yang sesuai jika tidak dicampurkan dengan asid sianurik yang boleh memudaratkan manusia.

"Orang ramai hanya tahu tentang melamin, tiada sesiapapun bercakap tentang asid sianurik.

"Sebenarnya asid sianuriklah menjadi punca tersirat masalah keracunan makanan yang membunuh kanak-kanak di China," kata timbalan dekan Fakulti Perubatan Universiti Malaya, Dr Mustafa Ali Mohd kepada Bernama .

tainted milk product from china 230908 Beliau menambah kebanyakan bahan makanan yang dikeluarkan kini seperti susu segar, sayur-sayuran dan daging mengandungi asid sianurik tanpa diketahui peranannya yang berbahaya kepada manusia.

"Kehadiran melamin dan asid sianurik secara bersendirian tidak berbahaya kepada manusia, tetapi kini masalahnya timbul apabila melamin digunakan bersama-sama asid sianurik," beliau dipetik sebagai berkata hari ini.

Dr Mustafa, yang juga ketua Shimadzu-UMMC Center for Xenobiotics Studies (SUCXeS), berkata pusat itu dengan kerjasama Kementerian Kesihatan sedang menjalankan satu kajian terhadap melamin sejak isu itu dibangkitkan dan mendapati susu segar yang diperiksa turut dicampur asid sianurik.

"Kehadiran melamin dalam susu adalah untuk menambahkan kandungan protein, tetapi hasil kajian kami menunjukkan susu turut mengandungi asid sianurik yang boleh menyebabkan sakit buah pinggang.

"Susu yang baik ada nutrien yang tinggi, apabila pengeluar susu

mencampurkkan air dalam susu semata-mata untuk mengaut keuntungan, mereka akan memasukkan melamin bagi mengimbangkan tahap nutrien agar tidak dikesan oleh pembeli.

"Penggunaan melamin ada tujuannya (menambahkan protein) tapi kami tidak faham kenapa asid sianurik dicampurkan dalam susu segar," katanya.

Menurut agensi berita itu lagi, Mustafa berkata kajian mereka bertujuan mengkaji tujuan sebenar kehadiran asid sianurik dan melamin dalam susu segar, sayur-sayuran dan daging segar serta mengkaji bahan makanan lain seperti sos, soya dan ikan bagi

memastikan sama ada bahan makanan itu turut terdedah atau tidak kepada bahan kimia berkenaan.

Ditanya sama ada melamin boleh digantikan dengan bahan lain, Dr Mustafa berkata boleh, tetapi melamin sering menjadi pilihan kerana dikeluarkan secara berlebihan di China dan diperolehi dengan harga yang terlampau murah.

melamine testing of chemical 041108 Katanya lagi, melamin merupakan bahan kimia yang tidak berwarna dan tidak mempunyai rasa, manakala bahan gantian lain yang boleh digunakan seperti pada sayur-sayuran mempunyai warna dan rasa yang boleh menyebabkan warna dan rasa produk yang dicampurkan dengannya berubah warna dan rasa asalnya.

"Jadi, melamin sentiasa menjadi pilihan (pengeluar susu dan makanan)," katanya.

"Secara saintifiknya penggunaan melamin tidak berisiko jika mematuhi had penggunaannya, sama seperti panadol... jika guna sikit jadi penawar, jika berlebihan akan membawa kemudaratan," kata Dr Mustafa.

Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), tahap melamin yang

dibenarkan dalam makanan kanak-kanak adalah 1ppm (1 bahagian dari sejuta) dan 2.5ppm bagi orang dewasa.

Kanak-kanak sering menjadi mangsa kerana mereka sentiasa bergantung kepada susu.

"Manakala asid sianurik pula, kami tidak pasti, kami sedang menjalankan kajian mengenai perkara itu (iaitu) kenapa asid sianurik hadir dalam makanan dan sama ada boleh diganti dengan bahan lain," tambahnya.

Mengenai susu dan bahan makanan yang diimport dari negara lain yang turut tercemar dengan bahan melamin, beliau berkata berkemungkinan makanan haiwan serta baja yang digunakan oleh negara itu diimport dari China dan terdedah dengan melamin dan asid sianurik.

SUCXes ditubuhkan pada 1999 hasil kerjasama antara Universiti Malaya (UM) dan syarikat analisis berteknologi tinggi antarabangsa, Shimadzu dan Fisher Scientific.

Ia berperanan sebagai pusat latihan, perkhidmatan dan penyelidikan.

ADS