Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Kes liwat Anwar kekal di mahkamah sesyen
Diterbitkan:  Nov 7, 2008 3:58 PM
Dikemaskini: 10:43 AM

dikemaskini Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini memutuskan perbicaraan kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim boleh didengar di mahkamah yang sama.

anwar sodomy 2 trial 071108 03 Hakim SM Komathy Suppiah mendapati sijil untuk memindahkannya ke

Mahkamah Tinggi yang ditandatangani oleh Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail tidak sah.

Keputusan itu diambil selepas ketua pembangkang dan penasihat PKR itu membantah kesnya dipindahkan ke Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur dengan mempertikaikan kesahihan sijil pemindahannya yang ditandatangani oleh Abdul Gani dengan alasan Peguam Negara sedang disiasat oleh Badan Pencegah Rasuah berhubung satu laporan oleh Anwar, mendakwa Abdul Gani memalsukan keterangan

dalam siasatan insiden "mata lebam" yang dialaminya semasa ditahan pada 1998.

Sewaktu mengetepikan permohonan pendakwaan, Komathy berkata sijil itu berlawanan dengan jangkaan Anwar bahawa Abdul

Gani tidak akan terlibat dalam kes itu.

Hakim kemudian menetapkan 14 Nov ini untuk sebutan.

Pada 10 September lalu, hari kes itu disebut, peguam mantan timbalan perdana menteri itu membantah permohonan pendakwaraya untuk memindahkan kes tersebut.

Peguam utamanya Sulaiman Abdullah berkata, mahkamah sesyen memenuhi semua keperluan untuk terus mendengar kes tersebut dan menegaskan bahawa hakim berkenaan layak mendengarnya.

anwar sodomy 2 trial 071108 05 Pada 7 Ogos lalu, Anwar mengaku tidak bersalah terhadap tuduhan melakukan hubungan seks di luar tabii terhadap bekas pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Beliau dituduh melakukan kesalahan tersebut pada petang 26 Jun lalu di sebuah bilik di Desa Damansara Condominium, Bukit Damansara.

Jika disabitkan kesalahan bawah Seksyen 377B Kanun Keseksaan, Anwar boleh dikenakan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan sebatan.

Timbalan pendakwaraya kanan Datuk Mohamed Yusof Zainal Abiden, yang juga ketua unit pendakwaan di Pejabat Peguam Negara, mengetuai pendakwaan.

Sementara Sulaiman mengetuai pasukan pembelaan.

Baca laporan penuh

ADS