Paling Popular
Terkini
mk-logo
Pengumuman
Ekosistem Bangunan Digital (11/13): Meningkatkan Integrasi Pengawasan
Diterbitkan:  Jun 16, 2021 11:37 AM
Dikemaskini: 3:37 AM

"Ada dua soalan yang perlu ditanya. Untuk pengurusan bangunan, kamera CCTV tentunya dipasang di tempat-tempat strategik; soalan pertama, adakah sistem ini berdiri sendiri atau disepadukan dengan penyelesaian pihak ketiga untuk meningkatkan keselamatan? Kedua, siapa yang boleh akses rakaman tersebut? Sekiranya ia boleh dipaparkan terus dari DVR, NVR atau pelayan, maka kita dapat membuat kesimpulan bahawa integrasi dengan penyelesaian pihak ketiga sangat minimum atau tiada sama sekali." Teh Hon Seng, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan TimeTec membincangkan integrasi pengawasan untuk meningkatkan keselamatan dalam ekosistem bangunan digital.

Teh Hon Seng, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan TimeTec

"Mengapa kita perlu membatasi pemantauan pengawasan kepada sesetengah pihak sahaja jika ianya dapat diperluas untuk memberi manfaat kepada seluruh komuniti bangunan komersial dan kediaman?"

Teh menyenaraikan integrasi berguna berikut untuk sistem pengawasan:

  1. Integrasi dengan sistem penggera pengesanan pencerobohan, di mana pelanggan dapat mengintegrasi sistem pengawasan video dengan sistem penggera keselamatan berwayar atau tanpa wayar yang sering digunakan dalam pemantauan perimeter untuk komuniti kediaman.

  2. Integrasi dengan Sistem Pengurusan Pelawat untuk mengesan pengunjung yang berjalan kaki atau memandu.

  3. Integrasi dengan Sistem Kawalan Akses untuk pemantauan titik akses kawasan umum, termasuk di ruang fasiliti, dll.

  4. Integrasi dengan Penghadang Pintu Pusing Kawalan Akses, sebagai lapisan tambahan untuk kawalan masuk dan keluar penyewa dan pengunjung yang lebih baik.

  5. Integrasi dengan Sistem Interkom Audio Video untuk menggantikan sistem interkom konvensional yang mahal dengan sistem interkom video berasaskan aplikasi mudah alih di pihak penyewa untuk meningkatkan keselamatan dan automasi.

  6. Integrasi dengan sistem pengurusan tempat letak kereta seperti LPR atau Sistem Pengenalan Plat Lesen untuk automasi yang lebih baik atau pengawasan tempat letak kereta biasa.

  7. Integrasi lain seperti fungsi mengira penduduk atau pengecaman wajah, dan lain-lain untuk pelbagai kemungkinan aplikasi yang tidak terhad kepada keselamatan

"Intipati transformasi digital adalah untuk merobohkan tembok antara dua atau beberapa profesion, membebaskan aliran data dari satu aktiviti ke aktiviti lain. Perkara yang sama untuk pengawasan video. Pertamanya, untuk pemasangan atau peningkatan yang akan datang, gunakan kamera IP dan bukannya analog. Satu perkara yang baik mengenai industri pengawasan video ialah mereka mempunyai standard global, ONVIF (Open Interface Video Interface Forum) untuk memudahkan integrasi. "

"Paparan PC jarak jauh, dan terutamanya paparan mudah alih adalah trend. Sebagai contoh, pemilik unit atau penyewa mungkin ingin menerima gambar pelawat mereka, atau penduduk di tingkat yang berbeza mungkin menginginkan siaran langsung dari video tertentu yang dipasang di lobi mereka."

"Untuk Ekosistem Bangunan Digital TimeTec, kami telah menggabungkan kamera IP dengan lancar ke dalam sistem kawalan akses, pengurusan pelawat, pengurusan penyewa, sistem pengawal ronda dan pengurusan tempat letak kereta untuk pengawasan keselamatan dan LPR, atau Pengenalan Lesen Plat, dan semuanya dengan hak komprehensif tetapan pemantauan. "

"Dan inilah masanya untuk industri meneroka penggunaan kamera video, terutamanya analisis video dan kamera AI dalam pengurusan bangunan."

Untuk maklumat lanjut, hubungi Aiden Teh, Pengurus Pembangunan Perniagaan di [email protected] (010-2211150) atau talian am dan emel: 03-80709933 dan [email protected].

Nantikan artikel Ekosistem Bangunan Komersial Pintar TimeTec seterusnya pada setiap hari Rabu! Klik di sini untuk artikel ke-10 siri ini: Ekosistem Bangunan Digital (10/13): Kawalan Sebenar dalam Akses

Versi English: Digital Building Ecosystem (10/13): Real Control in Access

Mengenai Kumpulan TimeTec

Kumpulan TimeTec ditubuhkan pada tahun 2000. Selama lebih 20 tahun, Kumpulan TimeTec telah menghasilkan tiga jenama IT terkemuka dunia, FingerTec, TimeTec dan iNeighbour, untuk pengurusan tenaga kerja, keselamatan, pejabat pintar, perumahan pintar dan bandar pintar dengan memperkasakan kuasa biometrik, perkomputeran cloud & edge, teknologi IoT dan kecerdasan buatan. Kesemua penyelesaian ini bersambung dan menukar landskap kehidupan kerja dan kehidupan di rumah di dalam ekosistem yang lebih besar. Melalui rangkaian yang luas, Kumpulan TimeTec menyalurkan produk peranti biometrik dan 16 aplikasi cloud, termasuk peralatan IoT, ke lebih 150 negara di seluruh dunia. Lawati laman web Kumpulan TimeTec di www.timeteccloud.com, www.fingertec.com, www.ineighbour.com, www.timetecbuilding.com

Syarikat-syarikat terkenal telah melanggan pelbagai penyelesaian TimeTec termasuk QSR Brands, Central Sugars Refinery CSR, Sunway Constructions, Mamee, Yakult, Nano Malaysia Berhad, dan banyak lagi. Fleksibiliti dan kebolehsaknaan produk TimeTec juga menarik pelbagai pelanggan antarabangsa dari seluruh dunia termasuk dari Hong Kong, Dubai, Australia, Qatar, Afrika Selatan dan lain-lain untuk menggunakan TimeTec sebagai alat digitalisasi tenaga kerja mereka. 

ADS