Paling Popular
Terkini
mk-logo
Pengumuman
Parkir Pintar TimeTec 4/12: Operator Parkir Pintar
Diterbitkan:  Jul 28, 2021 1:48 PM
Dikemaskini: 5:48 AM

Perubahan berterusan dalam hidup kita adalah hasil dari perubahan teknologi tanpa henti. Individu, syarikat dan masyarakat harus mengalu-alukan perubahan untuk menyesuaikan diri dengan kemajuan teknologi. Penyesuaian hanyalah reaksi pasif terhadap perubahan tersebut. Mereka yang berpandangan jauh dan proaktif akan mendapat keuntungan lebih berbanding mereka yang hanya reaktif dan menyesuaikan diri dengan perubahan.

Perkara yang sama berlaku kepada industri parkir. Sama ada pemain industri suka atau tidak, perubahan kini sedang berlaku secara senyap. Perubahan yang paling ketara dalam industri ini adalah peranan operator parkir. Ia beralih daripada operator parkir profesional kepada pemilik bangunan atau syarikat pengurusan bangunan. Terdapat lebih daripada 400 operator parkir besar dan kecil di Malaysia, dan jumlah itu dijangka akan berkurangan dengan ketara dalam 5-10 tahun hadapan.

Apa yang menyebabkan penurunan bilangan ini?

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan TimeTec Teh Hon Seng berkata, “Sebenarnya, ini bukan perkara baru. Beberapa pemilik bangunan, terutamanya pusat membeli-belah sudah lama menjalankan operasi parkir mereka sendiri. Bagi mereka, ini adalah penjana pendapatan; mengapa perlu mereka serahkan kepada pihak ketiga? "

Teknologi terus mendorong trend ini:

  1. Teknologi yang lebih baharu dan lebih baik tidak memerlukan kos yang lebih tinggi dan menjadi semakin murah. Berbanding dengan peralatan parkir sedekad lalu, pemilik parkir menganggapnya hanya dua pertiga atau separuh daripada jumlah pelaburan.

  2. Teknologi baharu meningkatkan automasi dan mengurangkan kakitangan. Sebagai contoh, dari sistem parkir pengendalian tunai hingga tanpa tunai, ia menghilangkan kesilapan manusia, risiko pengangkutan tunai, dan proses harian yang rumit. Selain itu, pengurusan terminal jarak jauh, interkom IP dan pengurusan lokasi parkir, dan lain-lain, mengubah semua kerumitan pengurusan parkir menjadi operasi yang lebih mudah.

  3. Pengurangan kos penyelenggaraan kerana peralatan parkir menjadi lebih murah dan penggunaan operator yang semakin rendah.

Kita hampir dapat menyimpulkan bahawa tiga faktor di atas memeterai nasib operator parkir profesional. Tetapi tidak semestinya semuanya akan berakhir. Apabila syarikat pengurusan bangunan dapat menguruskan operasi parkir, operator parkir juga dapat memperluas portfolio mereka untuk menguruskan bangunan, terutama ketika teknologi baru di tempat parkir melibatkan hubungan aktiviti parkir dengan aktiviti lain yang berkaitan dengan pengurusan bangunan seperti pengurusan pengunjung, kawalan akses, dan pengurusan penyewa, dan lain-lain. Pendek kata, transformasi digital memecahkan halangan antara kedua-dua profesion ini; oleh itu penggabungan kedua-dua perniagaan itu merupakan jalan pembangunan yang semula jadi.

"Oleh kerana kami menegakkan konsep parkir bukan aktiviti yang berdiri sendiri ketika kami merancang Sistem Parkir Pintar TimeTec, ini menjadi sebahagian daripada Ekosistem Bangunan Digital TimeTec kami yang jauh lebih meluas. Oleh itu, sebagai penyedia penyelesaian untuk sistem parkir pintar, kami meramalkan trend yang akan memasuki industri ini. Kami di sini untuk menawarkan transformasi yang lebih baik yang akan menguntungkan industri parkir secara keseluruhannya, ” komen Teh Hon Seng.

Sila hubungi Kelvin Lim, Pengurus Jualan, di [email protected] atau 012-6891180 untuk temu janji untuk pembentangan dan demonstrasi produk. Anda juga boleh menghubungi talian am 03-80709933 atau emel ke [email protected] untuk maklumat lanjut.

Nantikan maklumat lanjut mengenai Siri Parking Pintar TimeTec 5/12 pada Rabu depan. Untuk artikel sebelumnya, klik pautan ini: Parkir Pintar TimeTec 3/12: Parkir - Dulu, Kini & Masa Hadapan

Versi English: TimeTec Smart Parking 3/12: Parking - Past, Present & Future

Mengenai Kumpulan TimeTec

Kumpulan TimeTec ditubuhkan pada tahun 2000. Selama lebih 20 tahun, Kumpulan TimeTec telah menghasilkan tiga jenama IT terkemuka dunia, FingerTec, TimeTec dan iNeighbour, untuk pengurusan tenaga kerja, keselamatan, pejabat pintar, perumahan pintar dan bandar pintar dengan memperkasakan kuasa biometrik, perkomputeran cloud & edge, teknologi IoT dan kecerdasan buatan. Kesemua penyelesaian ini bersambung dan menukar landskap kehidupan kerja dan kehidupan di rumah di dalam ekosistem yang lebih besar. Melalui rangkaian yang luas, Kumpulan TimeTec menyalurkan produk peranti biometrik dan 16 aplikasi cloud, termasuk peralatan IoT, ke lebih 150 negara di seluruh dunia. Lawati laman web Kumpulan TimeTec: TimeTec Cloud, TimeTec Building, TimeTec Parking.

Syarikat-syarikat terkenal telah melanggan pelbagai penyelesaian TimeTec termasuk IOI Properties, Putrajaya Holdings, Ibraco, Binastra, Thriven, Hock Seng Lee, QSR Brands, Central Sugars Refinery CSR, Sunway Constructions, Mamee, Yakult, Nano Malaysia Berhad, dan banyak lagi. Fleksibiliti dan kebolehsaknaan produk TimeTec juga menarik pelbagai pelanggan antarabangsa dari seluruh dunia termasuk dari Hong Kong, Dubai, Australia, Qatar, Afrika Selatan dan lain-lain.

ADS