Paling Popular
Terkini
mk-logo
Pengumuman
Parkir Pintar TimeTec 3/12: Parkir - Dulu, Kini & Masa Hadapan
Diterbitkan:  Jul 21, 2021 3:06 PM
Dikemaskini: 7:06 AM

Sejarah parkir bermula bukan ketika kereta dicipta pada tahun 1866 oleh Karl Benz, tetapi ketika kereta tersedia secara meluas pada awal abad ke-20. Sejarah bercabang dua cara, parkir di atas jalan dan parkir bukan di jalan. Untuk parkir di atas jalan, ia bermula pada awal 1930-an di Oklahoma City, Amerika Syarikat. Untuk parkir di atas jalan, meter parkir dicipta dan diperkenalkan oleh Carl Magee untuk menyelesaikan masalah parkir yang berselerak, menyebabkan masalah kesesakan lalu lintas. Pemasangan meter parkir bukan sahaja dapat menyelesaikan masalah lalu lintas tetapi juga menghasilkan pendapatan perniagaan baru dan kos baru bagi pemilik kenderaan yang ingin meletakkan kenderaan mereka di pusat bandar.

Magee memulakan Syarikat Magee-Hale Park-O-Meter untuk mengilang meter parkir. Syarikat itu kemudian menukar namanya menjadi POM (inisial Park-O-Meter), dan ia masih aktif dalam pembuatan meter parkir sehingga hari ini.

Untuk parkir bukan di jalan, sejarah dicatat lebih awal daripada berbanding parkir di atas jalan. Oleh kerana semakin ramai orang memiliki kereta, parkir menjadi masalah, dan bandar-bandar mencari penyelesaian untuk meletakkan sebanyak mungkin kenderaan di ruang yang sesedikit mungkin, terutama untuk parkir bukan di jalan apabila kereta pada masa itu tidak tahan kesan cuaca seperti kereta sekarang, yang membuatkan ramai memilih parkir berasaskan garaj. Pada tahun 1905: Garage Rue de Ponthieu membina garaj parkir automatik pertama di Paris, Perancis. Ia adalah parkir bertingkat dengan lif dalaman, yang memindahkan kereta dari satu tingkat ke tingkat yang lain, dengan bantuan beberapa petugas parkir untuk memandu dan meletakkan kereta di tempat yang tersedia; atau digelar parkir valet pada hari ini. Garage Rue de Ponthieu bukanlah garaj parkir automatik sepenuhnya, tetapi ramai menganggap garaj ini yang pertama dilengkapi elemen automatik dan oleh itu, merekalah peneraju Sistem Parkir Automatik. Secara teknikal, ia adalah garaj parkir separa automatik.

1905: Garage Rue de Ponthieu, Paris

Sekarang, semua pembangunan bangunan harus memperuntukkan tempat letak kenderaan tertentu yang mematuhi nisbah bandar dan majlis perbandaran untuk memastikan tempat letak kereta yang mencukupi. Sebagai contoh, sebuah pusat membeli-belah biasanya mempunyai nisbah tempat letak kenderaan yang lebih tinggi berbanding menara pejabat. Semua jenis sistem dan teknologi parkir berkembang untuk memenuhi keperluan yang berbeza selama beberapa dekad yang lalu.

Teh Hon Seng, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan TimeTec , memberi komen, "Setelah bertahun-tahun, sistem akses parkir dan pungutan bayaran telah diubah dari sistem manual ke mesin tiket dan pengumpulan tunai tanpa bantuan. Sekarang TimeTec Parkir datang pada era digitalisasi untuk memberi parkir sistem peningkatan, mengubahnya menjadi sistem tanpa tiket, tanpa tunai dan tanpa sentuhan, yang akan kita bincangkan dalam beberapa artikel berikutnya dalam siri parkir pintar ini. "

Setelah tanpa tunai dan tanpa sentuhan, apakah gelombang sistem parkir seterusnya dalam dua puluh hingga tiga puluh tahun akan datang?

"Saya khuatir tidak akan ada sistem parkir pada masa itu. Kami ingin meramalkan bahawa kereta autonomi atau tanpa pemandu akan membanjiri jalan raya dalam dua hingga tiga dekad akan datang, dan lebih kurang orang yang ingin memiliki kereta. Syarikat pembuat kereta dan e-hailing akan bersama-sama mengendalikan kereta autonomi. Kereta-kereta ini tidak lagi memerlukan parkir; mereka akan menjemput anda dan menurunkan anda di tempat yang betul dan pada masa yang tepat. Kedatangan kereta autonomi menandakan berakhirnya sistem parkir. "

"Tetapi kerana TimeTec Parkir menekankan sesuatu di luar tempat parkir dan kesambungan aktiviti berterusan di seluruh ekosistem digital, peninggalan aktiviti parkir tidak memutuskan rantai aliran data untuk mencapai automasi yang lebih baik bagi kehidupan urban."

Sila hubungi Kelvin Lim, Pengurus Jualan, di [email protected] atau 012-6891180 untuk temu janji untuk pembentangan dan demonstrasi produk. Anda juga boleh menghubungi talian am 03-80709933 atau emel ke [email protected] untuk maklumat lanjut.

Nantikan maklumat lanjut mengenai Siri Parking Pintar TimeTec 4/12 pada Rabu depan. Untuk artikel sebelumnya, klik pautan ini: Parkir Pintar TimeTec (2/12): Pengalaman Parkir Serba Baharu

English version: TimeTec Smart Parking (2/12): A Whole New Parking Experience

Mengenai Kumpulan TimeTec

Kumpulan TimeTec ditubuhkan pada tahun 2000. Selama lebih 20 tahun, Kumpulan TimeTec telah menghasilkan tiga jenama IT terkemuka dunia, FingerTec, TimeTec dan iNeighbour, untuk pengurusan tenaga kerja, keselamatan, pejabat pintar, perumahan pintar dan bandar pintar dengan memperkasakan kuasa biometrik, perkomputeran cloud & edge, teknologi IoT dan kecerdasan buatan. Kesemua penyelesaian ini bersambung dan menukar landskap kehidupan kerja dan kehidupan di rumah di dalam ekosistem yang lebih besar. Melalui rangkaian yang luas, Kumpulan TimeTec menyalurkan produk peranti biometrik dan 16 aplikasi cloud, termasuk peralatan IoT, ke lebih 150 negara di seluruh dunia. Lawati laman web Kumpulan TimeTec: TimeTec Cloud, TimeTec Building, TimeTec Parking.

Syarikat-syarikat terkenal telah melanggan pelbagai penyelesaian TimeTec termasuk IOI Properties, Putrajaya Holdings, Ibraco, Binastra, Thriven, Hock Seng Lee, QSR Brands, Central Sugars Refinery CSR, Sunway Constructions, Mamee, Yakult, Nano Malaysia Berhad, dan banyak lagi. Fleksibiliti dan kebolehsaknaan produk TimeTec juga menarik pelbagai pelanggan antarabangsa dari seluruh dunia termasuk dari Hong Kong, Dubai, Australia, Qatar, Afrika Selatan dan lain-lain.

ADS