Paling Popular
Terkini
mk-logo
Pengumuman
Transformasi Digital (DX) ke Transformasi Perniagaan (BX) dalam Industri Harta Tanah
Diterbitkan:  Oct 6, 2021 12:12 PM
Dikemaskini: Oct 7, 2021 2:08 AM

Menurut laman web Panduan Harta Tanah Global, setelah sedekad lamanya harga rumah meningkat, pasaran perumahan Malaysia telah mengalami penurunan harga dalam dua tahun kebelakangan ini akibat bekalan berlebihan. Di bandar-bandar utama, terdapat MYR 18.48 billion (USD$ 4.41 billion) pangsapuri yang tidak terjual, terutamanya harta tanah mewah. Tambahan pula, pandemik COVID-19 telah melumpuhkan permintaan, menekan harga rumah ke bawah. Hasilnya, indeks harga rumah Malaysia hanya meningkat sedikit, 0.3% pada tahun tersebut sehingga Q1 2021, menurun dari kenaikan 1.9% y-o-y tahun sebelumnya, menurut Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta Tanah (JPPH).

Namun, ada cahaya di sebalik awan gelap pandemik; ia mempercepatkan transformasi digital. Transformasi digital telah memberi peluang kepada pemain industri harta tanah untuk melengkapkan digital dalam produk mereka. Dan, digitalisasi juga dapat menambahkan kecanggihan ke dalam produk dan perkhidmatan, lengkap dengan pemperibadian sebagai nilai tambahan untuk pelanggan, menghasilkan satu aliran pendapatan baru untuk pemaju.

Teh Hon Seng, Ketua Pegawai Eksekutif TimeTec Group yang pakar dalam proptech, berkata, "Sebagai contoh, pemaju boleh memberikan pilihan seperti pengubahsuaian semasa membuat bangunan untuk menjimatkan masa pembeli dan mengelakkan pembaziran bahan binaan yang tidak perlu, menawarkan set perabot lengkap mengikut citarasa pembeli, membuat kediaman pintar, dan banyak lagi. Serahan Milikan Kosong mungkin bukan lagi amalan yang baik kerana setelah harta itu siap untuk diserahkan, lebih banyak pembeli rumah lebih suka rumah yang siap untuk dimasuki. Di samping itu, jika pengilang di era IR4.0 dapat menghasilkan produk yang diperibadikan dalam persekitaran pengeluaran besar-besaran, pemaju tidak lagi perlu mengikut standardisasi dalam pembinaan rumah. "

Selain kemampuan untuk menjalankan proses untuk memberikan perkhidmatan pemperibadian kepada pelanggan, pemaju juga boleh meneruskan perkhidmatannya di luar tempoh jaminan, mengekalkan hubungan dengan pembeli rumah seterusnya ke ahli keluarga dan penyewa mereka. Dengan kata lain, pemaju boleh mempertimbangkan untuk memperluas jangkauan perniagaan mereka ke perkhidmatan tidak ketara untuk merangkumi pengurusan harta tanah.

Teh berkata, "Ini kerana proses bina-dan-jual adalah untuk jangka pendek; jika dibandingkan dengan bangunan yang hampir kekal, ia digunakan untuk tujuan pembinaannya. Oleh itu, dengan alat digital yang sesuai, perniagaan bukan sahaja dapat dikembangkan; tetapi pendapatan yang dijana daripada pengurusan harta tanah juga berpotensi menjadi lumayan melalui input kreativiti yang bersesuaian."

Pemaju perbandaran faham akan perubahan digital kerana penglibatan pelanggan yang selalunya mencabar untuk direalisasikan, kini menjadi begitu mudah dengan teknologi digital. Malah, bagi pemaju yang tidak serius tentang pengurusan harta tanah pada masa lalu, mungkin sekarang merupakan masa yang tepat untuk memikirkan pendapatan tetap dan konsisten yang dapat dijana dalam jangka masa panjang.

Diagram 1.0: Penyambungan Dua Model Perniagaan Harta Tanah dengan Teknologi Digital

"Transformasi digital (DX) meningkatkan keberkesanan kos dan produktiviti, tetapi ia membawa tujuan yang lebih bermakna jika akhirnya membawa kepada transformasi perniagaan (BX). Salah satu contoh penjimatan kos ialah pemasangan sistem interkom tradisional dalam projek pangsapuri berharga beberapa ratus ribu; namun sistem baru komuniti pintar berasaskan langganan dapat menggantikan sistem interkom dengan mudah, hampir menghilangkan keseluruhan kos. Pihak pengurusan pula dapat menggunakan sistem yang sama untuk menangani operasi harian dan mendapatkan maklumat aktiviti penyewa yang komprehensif, menghasilkan data yang dapat memberikan analisis mendalam untuk mengubah perniagaan pemaju. Lebih spesifik lagi, transformasi perniagaan (BX) berbeza dengan kepelbagaian perniagaan. Tidak seperti kepelbagaian, untuk perniagaan baru, transformasi perniagaan (BX) biasanya akan berkaitan dengan perniagaan utama pemaju, lebih mudah diterima pakai, dan pada masa yang sama, menambah nilai harta itu sendiri." Teh menjelaskan.

Diagram 2.0 berikut menghuraikan transformasi digital (DX) secara berperingkat, bagaimana ia mengubah perniagaan tradisional kepada perniagaan digital, komponen teknologi digital yang terlibat, pengkomputeran awan sebagai infrastruktur asasnya, dan faedah besar bagi pemilik perniagaan.

Diagram 2.0: Gambaran Keseluruhan Transformasi Digital (DX)

Bagaimanakah transformasi digital (DX) mempengaruhi pengurusan harta tanah secara signifikan? Dari perspektif pengurusan harta tanah, pengasingan setiap aktiviti menambahkan komplikasi dalam pengurusan bangunan pada masa lalu. Tetapi pada masa kini, kecanggihan teknologi digital membantu memberikan kemudahan dalam pengurusan bangunan dengan menggabungkan semua fungsi dalam satu Aplikasi. Oleh itu, di peringkat pentadbiran, ia mencapai penyatuan dalam pengurusan, dan di peringkat pengguna pula, ia menggabungkan semua aktiviti yang diperlukan.

Diagram 3.0 menggambarkan Ekosistem Bangunan Digital TimeTec dengan konsep Satu App Urus Semua, di mana Aplikasi mudah alih menjadi alat penting bagi pengguna untuk melakukan aktiviti seharian di sebuah bangunan. Untuk pengguna, Aplikasi boleh digunakan secara intuitif, sama ada untuk mengundang tetamu, membuat aduan, menempah gimnasium, membayar bil penyelenggaraan, memesan makanan atau barang, mengakses tempat letak kereta, pintu putar, lif dan pintu, menyertai acara, membuat undian, malah untuk mengisi borang. Untuk pengurusan pula, untuk membuat pengumuman, mengatur acara, menyelenggarakan kemudahan dan peralatan, memantau kamera pengawasan, mengumpulkan biaya parkir, mengurus pekerja dan banyak lagi, semuanya dengan menggunakan portal dan aplikasi pentadbir awan dengan log masuk pentadbir. Malah, penggunaan pengurusan tempat letak kenderaan dari sumber luar juga menjadi tidak perlu. Di samping itu, pihak pengurusan juga dapat meneroka idea perniagaan digital baru dengan modul perniagaan berhampiran, modul Airbnb, dan modul ruang kerja bersama.

Diagram 3.0: Gambaran Keseluruhan Ekosistem Bangunan Digital TimeTec

Salah satu kemampuan luar biasa ekosistem awan adalah menggabungkan semua aktiviti yang berkaitan dan tidak berkaitan, mengalirkan data secara bebas dari satu aktiviti ke aktiviti lain, mengubah pasaran yang dahulunya didorong oleh perkakasan ke perisian. Oleh itu, pemaju digalakkan untuk menggunakan Building Information Modelling (BIM) untuk membolehkan penjanaan data dan penyampaian data dari hari pertama bangunan dirancang. Peranti ELV (Extra Low Voltage) yang ketinggalan zaman serta membentuk banyak data berasingan yang lemah dalam kesambungan harus diganti dengan peranti IoT (Internet of Things) untuk memastikan penyelenggaraan dan pengurusan bangunan yang lebih baik. Semasa berurusan dengan peranti IoT, perisian atau aplikasi awan harus didahulukan, terbalik daripada amalan lama. Banyak yang perlu dipelajari dan perlu dilupakan apabila mengaplikasikan transformasi digital (DX).

Firma penyelidikan pasaran transformasi digital (DX) terkemuka di dunia, International Data Corporation (IDC), telah melancarkan laporan, IDC Future Scape: Worldwide Digital Transformation 2021 Predictions. Terdapat beberapa ramalan penting yang boleh dikongsi dengan industri harta tanah dan pengurusan harta tanah:

Ramalan 4: Kebangkitan Platform Digital dan Ekosistem Luas. Menjelang tahun 2025, didorong oleh keadaan global yang tidak stabil, 75% pemimpin perniagaan akan memanfaatkan platform digital dan kemampuan ekosistem untuk menyesuaikan rantaian nilai mereka ke pasaran, industri, dan ekosistem baru.

Ramalan 6: Penciptaan Semula Model Perniagaan. Menjelang 2021, sekurang-kurangnya 30% organisasi akan mempercepatkan inovasi untuk menyokong penciptaan semula model perniagaan dan operasi, program transformasi yang pantas untuk melindungi perniagaan mereka di masa depan.

Ramalan 7: Kelestarian dan DX. Menjelang tahun 2022, kebanyakan syarikat akan sedar nilai yang besar apabila menggabungkan digital dan kelestarian, ini akan meningkatkan penghasilan projek yang didorong secara digital dan kelestarian sebagai standard utama.

Ramalan 9: Mempercepat Pengalaman Digital. Menjelang 2022, 70% dari semua organisasi akan mempercepatkan penggunaan teknologi digital, mengubah proses perniagaan yang ada untuk mendorong penglibatan pelanggan, produktiviti pekerja, dan ketahanan perniagaan.

Semua industri boleh menerapkan Transformasi Digital (DX). Potensinya sangat besar apabila DX dan BX ditambahkan ke perniagaan seseorang. Sebagai contoh, kita menyaksikan pembuat kenderaan Tesla, dengan kemampuan DX dan BX yang diperlihatkan kepada dunia, telah menjadi syarikat kereta paling berharga di seluruh dunia dan lebih berharga daripada enam pembuat kenderaan yang digabungkan dengan penilaian pada $ 775 bilion pada masa penulisan. Apabila kereta bergerak ke arah autonomi, ia akan menjadi lebih digital dan menghasilkan lebih banyak nilai; sama untuk industri harta tanah, lebih banyak digital akan memberikan kemungkinan yang tiada berkesudahan.

Bagi mana-mana pemaju perumahan yang ingin mengetahui lebih lanjut mengenai Bangunan Digital TimeTec atau Ekosistem Perbandaran Pintar untuk projek pembangunan mereka, sila hubungi Encik Aiden Teh di [email protected] (010-2211150), atau Encik Kelvin Lim di [email protected] (012-6891180). Talian umum dan e-mel kami: 03-80709933 dan [email protected]. Anda juga boleh menulis kepada kami di [email protected] untuk perundingan dan pembentangan.

Untuk maklumat lebih lanjut, sila lawati laman web kami di: www.timeteccloud.com, www.timetecbuilding.com

Mengenai Kumpulan TimeTec

Kumpulan TimeTec ditubuhkan pada tahun 2000. Selama lebih 20 tahun, Kumpulan TimeTec telah menghasilkan tiga jenama IT terkemuka dunia, FingerTec, TimeTec dan iNeighbour, untuk pengurusan tenaga kerja, keselamatan, pejabat pintar, perumahan pintar dan bandar pintar dengan memperkasakan kuasa biometrik, perkomputeran cloud & edge, teknologi IoT dan kecerdasan buatan. Kesemua penyelesaian ini bersambung dan menukar landskap kehidupan kerja dan kehidupan di rumah di dalam ekosistem yang lebih besar. Melalui rangkaian yang luas, Kumpulan TimeTec menyalurkan produk peranti biometrik dan 16 aplikasi cloud, termasuk peralatan IoT, ke lebih 150 negara di seluruh dunia. Lawati laman web Kumpulan TimeTec: TimeTec Cloud, FingerTec, iNeighbour, TimeTec Building,

Syarikat-syarikat terkenal telah melanggan pelbagai penyelesaian TimeTec termasuk IOI Properties, Putrajaya Holdings, Ibraco, Binastra, Thriven, Hock Seng Lee, QSR Brands, Central Sugars Refinery CSR, Sunway Constructions, Mamee, Yakult, Nano Malaysia Berhad, dan banyak lagi. Fleksibiliti dan kebolehsaknaan produk TimeTec juga menarik pelbagai pelanggan antarabangsa dari seluruh dunia termasuk dari Hong Kong, Dubai, Australia, Qatar, Afrika Selatan dan lain-lain.

ADS