Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Pengumuman
Ekosistem Bangunan Pintar (11/13): Meningkatkan Penyepaduan Pengawasan
Diterbitkan:  Aug 30, 2022 12:30 PM
Dikemaskini: 4:30 AM

"Ada dua soalan yang perlu ditanya. Untuk pengurusan bangunan, kamera CCTV tentunya dipasang di tempat-tempat strategik; soalan pertama, adakah sistem ini berdiri sendiri atau disepadukan dengan penyelesaian pihak ketiga untuk meningkatkan keselamatan? Kedua, siapa yang boleh akses rakaman tersebut? Sekiranya ia boleh dipaparkan terus dari DVR, NVR atau pelayan, maka kita dapat membuat kesimpulan bahawa integrasi dengan penyelesaian pihak ketiga sangat minimum atau tiada sama sekali." Teh Hon Seng, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan TimeTec membincangkan integrasi pengawasan untuk meningkatkan keselamatan dalam ekosistem bangunan pintar.

"Mengapa kita perlu membatasi pemantauan pengawasan kepada sesetengah pihak sahaja  jika ianya dapat diperluas untuk memberi manfaat kepada seluruh komuniti bangunan komersial dan kediaman?"

Teh menyenaraikan integrasi berguna berikut untuk sistem pengawasan:

  1. Integrasi dengan sistem penggera pengesanan pencerobohan, di mana pelanggan dapat mengintegrasi sistem pengawasan video dengan sistem penggera keselamatan berwayar atau tanpa wayar yang sering digunakan dalam pemantauan perimeter untuk komuniti kediaman.

  2. Integrasi dengan Sistem Pengurusan Pelawat untuk mengesan pengunjung yang berjalan kaki atau memandu.

  3. Integrasi dengan Sistem Kawalan Akses untuk pemantauan titik akses kawasan umum, termasuk di ruang fasiliti, dll.

  4. Integrasi dengan Penghadang Pintu Pusing Kawalan Akses, sebagai lapisan tambahan untuk kawalan masuk dan keluar penyewa dan pengunjung yang lebih baik.

  5. Integrasi dengan Sistem Interkom Audio Video untuk menggantikan sistem interkom konvensional yang mahal dengan sistem interkom video berasaskan aplikasi mudah alih di pihak penyewa untuk meningkatkan keselamatan dan automasi.

  6. Integrasi dengan sistem pengurusan tempat letak kereta seperti LPR atau Sistem Pengenalan Plat Lesen untuk automasi yang lebih baik atau pengawasan tempat letak kereta biasa.

  7. Integrasi lain seperti fungsi mengira penduduk atau pengecaman wajah, dan lain-lain untuk pelbagai kemungkinan aplikasi yang tidak terhad kepada keselamatan

"Intipati transformasi digital adalah untuk merobohkan tembok antara dua atau beberapa profesion, membebaskan aliran data dari satu aktiviti ke aktiviti lain. Perkara yang sama untuk pengawasan video. Pertamanya, untuk pemasangan atau peningkatan yang akan datang, gunakan kamera IP dan bukannya analog. Satu perkara yang baik mengenai industri pengawasan video ialah mereka mempunyai standard global, ONVIF (Open Interface Video Interface Forum) untuk memudahkan integrasi. "

"Paparan PC jarak jauh, dan terutamanya paparan mudah alih adalah trend. Sebagai contoh, pemilik unit atau penyewa mungkin ingin menerima gambar pelawat mereka, atau penduduk di tingkat yang berbeza mungkin menginginkan siaran langsung dari video tertentu yang dipasang di lobi mereka."

"Untuk Ekosistem Bangunan Pintar TimeTec, kami telah menggabungkan kamera IP dengan lancar ke dalam sistem kawalan akses, pengurusan pelawat, pengurusan penyewa, sistem pengawal ronda dan pengurusan tempat letak kereta untuk pengawasan keselamatan dan LPR, atau Pengenalan Lesen Plat, dan semuanya dengan hak komprehensif tetapan pemantauan. "

"Dan inilah masanya untuk industri  meneroka penggunaan kamera video, terutamanya analisis video dan kamera AI dalam pengurusan bangunan."

Untuk maklumat lanjut, hubungi Aiden Teh, Pengurus Pembangunan Perniagaan di  [email protected] (010-2211150) atau talian am dan emel: 03-80709933 dan [email protected].

Nantikan artikel Ekosistem Bangunan Komersial Pintar TimeTec seterusnya pada setiap hari Rabu! Klik di sini untuk artikel ke-10 siri ini: https://www.malaysiakini.com/announcement/633256 

Versi English: https://www.malaysiakini.com/announcement/633255 

Mengenai Kumpulan TimeTec

Kumpulan TimeTec telah ditubuhkan pada tahun 2000. Dengan R&D in-house yang kuat dalam pembangunan perisian dan perkakasan, TimeTec telah memfailkan lebih daripada 20 paten di AS dan Malaysia; dan membangunkan penyelesaian HRTech terkini untuk pengurusan tenaga kerja dan penyelesaian PropTech untuk kediaman pintar, bangunan digital, rumah/pejabat pintar, tempat letak kereta pintar dan perbandaran pintar, melancarkan kuasa biometrik, pengkomputeran awan & edge, IoT dan Teknologi AI untuk membina ekosistem awan yang unik. Semua penyelesaian ini menghubungkan dan mengubah landskap kehidupan kerja dan kehidupan rumah dalam perspektif digital yang lebih besar melalui aplikasi super yang disatukan.

Usaha pemasaran Kumpulan TimeTec telah berjaya menghasilkan tiga jenama IT tempatan yang diiktiraf di peringkat global, FingerTec, TimeTec dan iNeighbour. Melalui rangkaian yang luas, Kumpulan TimeTec menyalurkan produk peranti biometrik dan 18 aplikasi cloud, termasuk peralatan IoT, ke lebih 150 negara di seluruh dunia. Lawati laman web Kumpulan TimeTec di www.timeteccloud.com.

Syarikat-syarikat terkenal telah melanggan pelbagai penyelesaian TimeTec termasuk IOI Properties, Putrajaya Holdings, Ibraco, Binastra, Thriven, Hock Seng Lee, QSR Brands, Central Sugars Refinery CSR, Sunway Constructions, Mamee, Yakult, Nano Malaysia Berhad, Kossan, Zalora, Focus Point, Yee Lee Group, dan banyak lagi. Fleksibiliti dan kebolehsaknaan produk TimeTec juga menarik pelbagai pelanggan antarabangsa dari seluruh dunia termasuk dari Hong Kong, AS, UK, Arab Saudi, Dubai, Australia, Qatar, Afrika Selatan dan lain-lain.


Kandungan ini disediakan oleh TimeTec.

Berminat untuk menyiarkan pengumuman anda di Malaysiakini? Hubungi kami di [email protected] atau WhatsApp di talian +60 17-323 0707 untuk sebarang pertanyaan.

ADS