Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Pengumuman
Trend Tempat Letak Kereta Malaysia pada 2023
Diterbitkan:  Dec 21, 2022 11:32 AM
Dikemaskini: Dec 22, 2022 3:03 AM

Tempat letak kereta adalah aktiviti yang remeh tetapi penting bagi setiap pemilik kereta. Walaupun ia kelihatan tidak penting dalam kehidupan seharian, ia boleh merosakkan mood kita untuk membeli-belah, malah membuang banyak masa untuk mencari tempat letak kereta apabila kita tiba di destinasi selepas kesesakan jalan raya.

Namun, tempat letak kereta adalah segalanya bagi pengendali tempat letak kereta, pemilik bangunan, pembekal peralatan tempat letak kereta dan penyedia penyelesaian, di mana ia merupakan sumber utama pendapatan mereka, terutamanya apabila industri tempat letak kereta telah terjejas teruk semasa pandemik Covid-19 pada 2020 dan 2021, dan kebangkitan pada 2022 pula diuji dengan cabaran lain, seperti pelaksanaan gaji minimum baharu pada 1 Mei 2022. Kecepatan transformasi digital menambahkan lagi kerumitan dan ketidakpastian bagi industri tempat letak kereta pada tahun 2023.

Secara umum, berikut ialah trend yang didorong oleh teknologi tempat letak kereta pintar yang mungkin akan kita saksikan untuk industri tempat letak kereta di Malaysia pada tahun 2023.

1.Tanpa sentuh, selain tanpa tunai

Semakin banyak tapak tempat letak kereta telah menggunakan pembayaran tanpa tunai sepenuhnya di Malaysia, walaupun masih ada yang mengutip wang tunai, mereka akan menambah kaedah pembayaran tanpa tunai sebagai pilihan sama ada melalui mesin pembayaran automatik atau memasang kiosk tanpa tunai dan tanpa pengawasan di lorong masuk dan keluar. Persekitaran tanpa tunai dan tanpa operator ialah trend yang tidak dapat dielakkan untuk mengurangkan kos operasi, dan tanpa tunai juga merupakan gaya hidup moden dalam kehidupan di bandar. Selain tanpa tunai, tanpa sentuh merupakan satu lagi trend yang meningkat pada 2023, untuk memberikan pengalaman tempat letak kereta yang lebih baik untuk pengguna.

Dua teknologi, RFID (Radio-frequency Identification) dan LPR (License Plate Recognition) boleh memberikan hasil tanpa sentuh yang dijangkakan oleh pengguna. Dalam pasaran akses tempat letak kereta tanpa pembayaran yang melibatkan bangunan kediaman, teknologi RFID yang telah lama wujud masih menjadi kegemaran untuk diguna pakai. Untuk mencapai tanpa sentuh, mereka hanya perlu menukar kad RFID dengan tag RFID yang ditampal pada kenderaan mereka. Untuk tempat letak kereta komersial, LPR akan terus diguna pakai pada tahun 2023 kerana ketiadaan TNG (Touch ‘n Go) RFID di tempat letak kereta. Kami melihat beberapa pusat beli-belah seperti Sunway Pyramid, IOI City Mall, Hospital Serdang telah dipasang dengan kaedah letak kereta LPR, dan Suria KLCC dan Pavilion Bukit Jalil turut menyediakan pilihan tempat letak kereta LPR kepada pengguna berdaftar untuk pengalaman yang lebih lancar. Kami menjangkakan lebih banyak menara pejabat dan pusat membeli-belah akan memasang LPR pada tahun 2023, dan panduan tempat letak kereta bervideo dengan keupayaan LPR akan disertakan untuk penggunaan di kawasan yang besar seperti pusat beli-belah dan bukannya panduan tempat letak kereta ultrasonik, untuk transformasi digital yang lebih baik serta memanfaatkan kedua-dua pemilik bangunan dan pengguna.

Pada tahun 2023, kami menjangkakan LPR akan terus meningkatkan ketepatan dengan teknologi pembelajaran mesin AI untuk mengurangkan gangguan tempat letak kereta dan lebih banyak tapak tempat letak kereta akan disepadukan dengan e-Dompet atau app letak kereta atau app super pusat beli-belah untuk melangkau proses pembayaran perantaraan.

  

2.Dilema Operator Tempat Letak Kereta

Pasaran operasi tempat letak kereta bertambah baik pada 2022 selepas dua tahun PKP (Perintah Kawalan Pergerakan) sebelum ini. Namun, pemulihan itu diramalkan sebagai "jangka hayat yang singkat", dan pengendali tempat letak kereta akan menghadapi cabaran kemampanan perniagaan yang lebih besar disebabkan oleh transformasi digital.

Kemajuan teknologi telah mengurangkan kos peralatan tempat letak kereta, meningkatkan automasi dan produktiviti, serta mengurangkan ambang untuk pemilik bangunan mempertimbangkan pengurusan tapak letak kereta mereka sendiri dan bukannya melalui sumber luar; atau syarikat pengurusan hartanah memperluaskan skop perniagaan mereka dengan memasukkan operasi tempat letak kereta sebagai sebahagian daripada perniagaan mereka.

3.Gaji Minimum Mendorong Operasi Tanpa Pekerja

Malaysia menaikkan gaji minimum bulanan negara pada 1 Mei 2022, sebanyak 25 peratus daripada RM1,200 kepada RM1,500, dan ini memberi kesan kepada perniagaan operasi tempat letak kereta yang telah sedia kompetitif. Untuk mengurangkan kos, kami menjangka beberapa pengendali tempat letak kereta akan beralih kepada teknologi untuk mengurangkan tenaga manusia dengan menubuhkan pusat sokongan berpusat dan menggunakan interkom IP serta sistem pemantauan dan pengurusan jauh. Ini akan mendorong lagi transformasi digital dalam automasi ke tahap yang lain pada tahun 2023.

4.Tempat Letak Kereta Pintar – Aktiviti seterusnya

Industri tempat letak kereta biasanya beroperasi dalam persekitaran tertutup dan penyambungan dengan aktiviti lain adalah sulit. Kekangan sistem tempat letak kereta ini pasti akan berakhir apabila aplikasi super berasaskan lokasi semakin meningkat.

Tempat letak kereta akan menjadi salah satu modul penting yang terbina dalam aplikasi super berasaskan lokasi untuk membolehkan pemilik bangunan meningkatkan penglibatan dengan pengguna. Sebagai contoh, untuk menarik pembeli, pengurusan pusat beli-belah mungkin menawarkan kod promo untuk bayaran tempat letak kereta; dan beberapa menara pejabat telah pun mengintegrasikan sistem tempat letak kereta dengan sistem pengurusan pelawat untuk mengautomasikan proses lawatan. Lebih banyak pusat beli-belah akan mula meneroka kemungkinan untuk mempromosikan pembeli dengan iklan yang diperibadikan pada panel paparan berdasarkan tabiat membeli-belah mereka sebaik sahaja sistem LPR mengenal pasti nombor plat kereta apabila memasuki tempat letak kereta.

Kami juga menjangkakan lebih banyak aktiviti yang akan dikaitkan dengan sistem tempat letak kereta pada tahun 2023 kerana tempat letak kereta adalah pintu masuk digital yang ideal untuk memulakan semua aktiviti lain selepas pengguna meletakkan kereta mereka.

5.Sistem Letak Kereta Bermusim Interaktif dan Automatik

Pengguna pas bermusim biasanya akan ke pejabat untuk membeli dan memperbaharui pas musim mereka dan untuk mengambil atau memulangkan pas musim mereka di pejabat tempat letak kereta. Dengan teknologi digital baharu yang diperkenalkan kepada pasaran, proses konvensional ini tidak lama lagi akan digantikan oleh sistem interaktif dengan aplikasi untuk automasi yang lebih baik pada tahun 2023. Pengguna pas bermusim hanya perlu mengisi borang tempat letak kereta bermusim dan membayar dalam talian untuk mengaktifkan akses tempat letak kereta bulanan mereka di tapak parkir yang ditetapkan, dengan memberikan nombor plat kereta mereka jika tapak tersebut menggunakan LPR. Bagi tapak yang menggunakan TNG untuk tempat letak kereta kasual, ia boleh menukar kad TNG menjadi pas bermusim untuk tempat letak kereta bermusim. Jika tiada bayaran diterima untuk pembaharuan selepas tempoh penangguhan, sistem akan membatalkan kad TNG itu sebagai pas bermusim secara automatik, tetapi masih membenarkan pengguna memasuki tapak tempat letak kereta dengan mengenakan kadar tempat letak kereta kasual kepada kad TNG mereka.

6.Sistem bersepadu dan disatukan untuk membentuk App Super berasaskan Lokasi

App super berasaskan lokasi nampaknya mendapat lebih banyak tempat pada tahun 2023 selepas app super bukan berasaskan lokasi kehilangan momentumnya pada tahun 2022. Berlainan daripada app super bukan berasaskan lokasi yang lebih fokus kepada komersial dan platform untuk menghubungkan pelanggan dan peniaga; app super berasaskan lokasi biasanya menekankan ekosistem operasi untuk meningkatkan pengurusan bangunan dan nilai tambahan dengan beberapa fungsi perdagangan medan dekat (near-field commerce). Memandangkan tempat letak kereta ialah pintu masuk digital, ia menjadi salah satu modul penting untuk diterapkan ke dalam app super berasaskan lokasi dan untuk menyambung kepada aktiviti lain yang berkaitan dengan tujuan bangunan, yang akan membentuk perbandaran yang lebih pintar apabila disambungkan.

7.Kejatuhan Kadar Diskaun Peniaga (Merchant Discount Rate)

Masih ada beberapa tapak lama TNG masih mengenakan surcaj 10% ke atas bayaran tempat letak kereta, namun TNG telah memutuskan untuk memansuhkan ini pada suku pertama 2021, berita baik untuk pengguna tempat letak kereta. Namun begitu, bagi pemilik bangunan yang perlu memautkan perisian tempat letak kereta tanpa tunai mereka kepada gerbang pembayaran dalam talian atau luar talian, sama ada kad TNG, kad kredit/debit atau eDompet, biasanya akan merasai keperitan untuk membayar purata 2.5% MDR (Kadar Diskaun Pedagang ) kepada institusi kewangan atau penyedia pembayaran, yang mana lebih tinggi daripada MDR standard yang dicaj kepada terminal kad kredit/debit untuk aktiviti komersial biasa. Pemilik bangunan biasanya enggan menerima hakikat bahawa tempat letak kereta mempunyai mekanisme transaksi yang kompleks yang melibatkan cap masa dan kawalan akses. Walaupun begitu, kita bakal menyaksikan trend persaingan sengit antara kaedah tempat letak kereta dan gerbang pembayaran yang berbeza, yang akan menurunkan kadar MDR pada 2023 dan memberi manfaat kepada pemilik tempat letak kereta.

8.Peralatan Tempat Letak Kereta IoT dan Sistem Cloud Backend

Untuk memusatkan operasi, mengurangkan tenaga manusia, pemantauan masa nyata, membuka pintu penghalang dari jauh, menyambung ke aktiviti lain; kesemua ini memerlukan perkakasan tempat letak kereta IoT di bahagian hadapan (front end) dan sistem pengurusan tempat letak kereta awan di bahagian belakang (backend). 2022 adalah tahun pemulihan untuk industri tempat letak kereta selepas serangan pandemik, dan kita akan melihat lebih banyak pemasangan peralatan tempat letak kereta IoT yang disambungkan dan penggunaan penyelesaian tempat letak kereta awan pada tahun 2023. Dengan ini, kita boleh menjangkakan tahun 2023 sebagai tahun transformasi digital untuk tempat letak kereta.

Kesimpulan

Walaupun kemelesetan ekonomi dijangka pada tahun 2023 disebabkan oleh mata wang dan inflasi yang lemah, kami meramalkan industri tempat letak kereta akan terus berkembang dan berubah dengan pantas, justeru itu adalah penting bagi pemilik bangunan, pengendali tempat letak kereta, penyedia peralatan tempat letak kereta dan penyedia penyelesaian, untuk memahami trend tempat letak kereta untuk melengkapkan diri mereka dengan lebih baik. Dan kami percaya semua perubahan, pada akhirnya, akan memberi manfaat kepada pengguna tempat letak kereta untuk mencapai pengalaman tempat letak kereta yang lebih baik.

Sila hubungi Encik Kelvin Lim, Pengurus Jualan, di [email protected] (012-6891180) atau Encik Mohd Rashid, di [email protected] (017-2982464) untuk pembentangan sistem tempat letak kereta pintar dan janji temu demonstrasi. Anda juga boleh menghubungi talian umum 03-80709933 atau menulis ke [email protected] untuk maklumat lanjut.

Mengenai Kumpulan TimeTec

Kumpulan TimeTec ditubuhkan pada tahun 2000. Selama lebih 20 tahun, Kumpulan TimeTec telah menghasilkan tiga jenama IT terkemuka dunia, FingerTec, TimeTec dan iNeighbour, untuk pengurusan tenaga kerja, keselamatan, pejabat pintar, perumahan pintar dan bandar pintar dengan memperkasakan kuasa biometrik, perkomputeran cloud & edge, teknologi IoT dan kecerdasan buatan. Kesemua penyelesaian ini bersambung dan menukar landskap kehidupan kerja dan kehidupan di rumah di dalam ekosistem yang lebih besar. Melalui rangkaian yang luas, Kumpulan TimeTec menyalurkan produk peranti biometrik dan 16 aplikasi cloud, termasuk peralatan IoT, ke lebih 150 negara di seluruh dunia. Lawati laman web Kumpulan TimeTec: TimeTec Cloud, TimeTec Building, TimeTec Parking.

Syarikat-syarikat terkenal telah melanggan pelbagai penyelesaian TimeTec termasuk IOI Properties, Putrajaya Holdings, Ibraco, Binastra, Thriven, Hock Seng Lee, QSR Brands, Central Sugars Refinery CSR, Sunway Constructions, Mamee, Yakult, Nano Malaysia Berhad, dan banyak lagi. Fleksibiliti dan kebolehsaknaan produk TimeTec juga menarik pelbagai pelanggan antarabangsa dari seluruh dunia termasuk dari Hong Kong, Dubai, Australia, Qatar, Afrika Selatan dan lain-lain.


Kandungan ini disediakan oleh TimeTec.

Berminat untuk menyiarkan pengumuman anda di Malaysiakini? Hubungi kami di [email protected] atau WhatsApp di talian +60 17-323 0707 untuk sebarang pertanyaan.

ADS