Paling Popular
Terkini
mk-logo
Pengumuman
Trend Terkini Industri Parkir Malaysia 2024
Diterbitkan:  Nov 9, 2023 1:00 PM
Dikemaskini: 5:06 AM

Dalam landskap industri parkir Malaysia yang berkembang pesat, gelombang transformasi digital yang melanda 2023 terus meninggalkan kesan yang ketara. Keperluan parkir untuk pemilik bangunan telah berkembang dengan lebih canggih, dan kini dianggap sebagai komponen penting dalam ekosistem pengurusan bangunan. Melangkah ke tahun 2024, cabaran yang dihadapi oleh penyedia penyelesaian parkir konvensional akan semakin tinggi, dengan perluasan sistem parkir pintar ke dalam bangunan pintar dan perbandaran, melangkaui skop parkir tradisional.

Bagi industri parkir komersial, permintaan yang meningkat bagi kaedah tanpa tunai dan tanpa sentuhan meruntuhkan pendekatan tanpa tunai. Sistem Pengecaman Plat Kenderaan (LPR) telah mengekalkan dominasinya disebabkan oleh ketiadaan pesaing RFID, terutamanya dalam memenuhi permintaan bagi pilihan tanpa tunai dan tanpa sentuhan, suatu trend yang dijangka untuk berkembang lagi pada tahun 2024. Perluasan ini utamanya didorong oleh laporan tidak rasmi tetapi boleh dipercayai yang menunjukkan penamatan sistem RFID Touch 'n Go dalam industri parkir. Hampir tidak ada pesaing RFID potensial lain selain Touch ‘n Go kerana kesukaran pemerolehan pengguna.

Trend baharu yang bakal muncul ialah penggunaan eWallet Direct, yang menjanjikan pengalaman parkir yang lancar. Dengan sistem ini, yuran parkir akan dipotong terus dari eWallet pengguna semasa mereka keluar dari kemudahan parkir, menghapuskan keperluan bagi proses pembayaran fizikal. Dijangka akan lebih banyak eWallet berintegrasi dengan Sistem Pengecaman Plat Kenderaan (LPR), bagi memperluaskan ekosistem pembayaran mereka. Touch 'n Go yang dulunya dominan dalam bidang parkir tanpa tunai mungkin secara perlahan akan memberi laluan kepada penyelesaian LPR, kini dikongsi di kalangan pelbagai pembekal eWallet.

Berikut adalah pemerhatian yang lebih teliti mengenai trend parkir pada tahun 2024 dan implikasinya:

1. Dominasi Tanpa Tunai dan Sentuhan

Kuasa dalam era tanpa tunai sedang perlahan berpindah dari Touch ‘n Go, yang hampir menguasai tempat letak tanpa tunai di Malaysia Barat, kepada penyedia penyelesaian parkir. Perubahan ini berlaku kerana Sistem Pengecaman Plat Kenderaan (LPR) dapat berintegrasi dengan pelbagai eWallet secara lancar bagi satu tapak tempat letak, membenarkan pembekal dan pemilik tapak menentukan keutamaan potongan bayaran. Perubahan ini menekankan kepentingan pengalaman parkir yang lancar, menghapuskan keperluan pengguna untuk menurunkan tingkap kereta mereka untuk mengetap kad Touch ‘n Go atau kad bank.

2. Penurunan MDR dengan Sistem LPR

Dalam era parkir tanpa tunai, pemilik tempat letak tidak lagi perlu menanggung Purata Kadar Diskaun Pedagang (MDR) sebanyak 2.5% yang berkaitan dengan perkhidmatan pembayaran seperti Touch ‘n Go dan kad kredit. Pelbagai pembekal eWallet memacu persaingan dan menawarkan kadar MDR yang lebih rendah. Perubahan ini memberi faedah kepada pemilik parkir, yang boleh memaksimumkan pendapatan mereka dengan memilih eWallet yang menawarkan syarat terbaik. Sebagai contoh, pertimbangkan senario di mana eWallet A menawarkan Kadar Diskaun Pedagang (MDR) yang kompetitif, walaupun memiliki pangkalan data pengguna yang relatifnya lebih kecil dan koleksi nombor plat kereta yang terhad. Sebaliknya, eWallet B mungkin menawarkan MDR yang sedikit lebih tinggi, tetapi mempunyai pangkalan data pengguna yang besar dan koleksi nombor plat kereta yang meluas. Mengikut keutamaan pemilik parkir, pembekal penyelesaian parkir dengan Sistem Pengecaman Plat Kenderaan (LPR) boleh dengan mudah mengkonfigurasi sistem untuk mengutamakan potongan daripada eWallet yang menawarkan kadar yang lebih rendah.

3. Peningkatan Ketepatan LPR

Teknologi Pengecaman Plat Kenderaan telah membuat kemajuan yang besar dalam ketepatan, berkat kecerdasan buatan dan pembelajaran mesin. Kadar ketepatan telah mencapai tahap yang mengagumkan sehingga 99.8% dan lebih untuk plat kenderaan standard, mengurangkan kesilapan di titik masuk dan keluar. Selain itu, pembekal penyelesaian juga boleh meningkatkan ketepatan LPR dengan mengaplikasikan kaedah pengesahan dua atau tiga faktor. Dengan ketepatan yang terus meningkat dan populariti LPR yang meningkat, adalah mungkin bahawa pemilik kereta dengan fon nombor plat yang tidak konvensional mungkin memilih reka bentuk standard bagi mengelakkan komplikasi di tapak tempat letak kereta.

4. Pengintegrasian dengan Ekosistem Pintar

Hakikatnya, parkir tidak pernah menjadi aktiviti tersendiri; bagaimanapun, sistem parkir konvensional biasanya tidak mampu menghubungkan parkir dengan aktiviti lain. Namun, dengan teknologi digital dan Pengecaman Plat Kenderaan (LPR), sistem parkir semakin diintegrasikan ke dalam bangunan pintar, pekan, dan bandar-bandar. Ciri-ciri seperti 'cari kereta saya,' pemeriksaan ketersediaan, kod promosi, pengurusan pelawat, dan parkir bermusim kini diintegrasikan dengan lancar ke dalam aplikasi super berasaskan lokasi yang semakin banyak digunakan untuk pelbagai projek.

5. Analitik Data Parkir dan Bangunan

Data parkir, yang sebelum ini terhad kepada pemantauan kewangan dan operasi, kini digunakan untuk mendapatkan pandangan yang lebih mendalam. Analitik parkir masih dalam fasa permulaan, tetapi berpotensi untuk memberikan tindakan preskriptif dan peramalan, serta analitik kognitif. Data dari sistem parkir boleh digabungkan dengan maklumat aktiviti bangunan lain seperti pengurusan pelawat, aktiviti komersial, dan promosi untuk membolehkan keputusan perniagaan yang transformatif.

6. Kos Peranti yang Lebih Rendah

Era pelaburan besar-besaran dalam peralatan parkir semakin berkurangan. Kaedah pembayaran tanpa tunai telah mengurangkan pelaburan peranti dengan menghapuskan mesin bayaran auto yang dahulunya mahal, dan menggantikannya dengan kaunter pembayaran yang lebih mudah di pintu masuk dan keluar parkir. Dan trend kamera Pengecaman Plat Kenderaan (LPR) yang menggantikan kaunter pembayaran atau pun palang tempat letak di pintu masuk turut menurunkan lagi kos peranti.

7. Lonjakan Sistem Parkir Awan

Pada 2024, majoriti kemudahan tempat letak kereta dijangka beralih kepada sistem parkir berasaskan awan. Fleksibiliti, skalabiliti dan kecekapan sistem awan menjadi semakin menarik kepada pemilik dan pengendali tapak parkir. Evolusi penyelesaian parkir sedang beralih daripada pendekatan tertumpu peranti kepada model dipacu perisian, yang diperkasakan oleh keupayaan teknologi pengkomputeran awan.

8. Penskalaan Kepada Berbilang Bangunan dan Lokasi

Dengan evolusi teknologi parkir, semakin mudah untuk menguruskan berbilang bangunan dan lokasi di bawah sistem parkir yang bersatu. Trend ini memberi kuasa kepada pembangun harta tanah, pemilik bangunan, dan pengendali tapak parkir untuk menyelaraskan operasi tempat parkir mereka dan menyediakan pengalaman yang lancar kepada pengguna di pelbagai tapak tempat letak kereta.

Kesimpulannya, tahun 2024 dijangka menjadi tahun yang membawa transformasi besar bagi industri parkir di Malaysia, dengan penyelesaian tanpa tunai dan tanpa sentuhan, peningkatan ketepatan LPR, integrasi yang lebih baik dengan ekosistem pintar, dan peningkatan analitik parkir, semua menyumbang kepada pengalaman parkir yang lebih efisien dan mesra pengguna. Era perubahan ini dijangka memberi manfaat kepada pemilik parkir dan pengguna, serta mendorong industri ke arah masa depan yang lebih cerah dan terhubung.

Sila hubungi Kelvin Lim, Pengurus Jualan, di [email protected] (012-6891180) atau Mohd Rashid, di [email protected] (017-2982464), atau Leo Teh [email protected] (018-3718698) untuk pembentangan sistem parkir pintar dan janji temu demonstrasi. Anda juga boleh menghubungi talian umum 03-80709933 atau menulis ke [email protected] untuk maklumat lanjut.

Mengenai TimeTec

Kumpulan TimeTec, yang ditubuhkan pada tahun 2000, tidak hanya berkembang pesat tetapi juga menandakan dua dekad pertumbuhan yang berjaya. Dalam tempoh ini, Kumpulan ini telah memupuk dan mengembangkan tiga jenama IT yang mendapat pengiktirafan antarabangsa - FingerTec, TimeTec, dan iNeighbour. Jenama-jenama ini telah mendapat pengiktirafan global atas sumbangan mereka dalam pengurusan tenaga kerja, keselamatan, parkir pintar, penyelesaian pejabat dan kediaman, serta inovasi bandar pintar. Penyelesaian-penyelesaian ini memanfaatkan potensi teknologi terkini seperti biometrik, pengkomputeran awan dan edge, IoT, dan AI, yang membawa revolusi dalam lanskap kehidupan kerja dan rumah di dalam ekosistem yang lebih besar.

Melalui rangkaian yang luas dan kukuh, Kumpulan TimeTec telah mengedarkan produk perkakasan biometriknya dan pelbagai aplikasi awan yang memukau, termasuk peranti IoT yang dibangunkan sendiri, kepada pelanggan yang meluas merentasi lebih daripada 150 negara di seluruh dunia. Terokai laman web syarikat kami: www.timeteccloud.com

Penyelesaian TimeTec telah diterima pakai oleh banyak pelanggan terkenal, seperti Technology Park Malaysia, IOI Properties, Putrajaya Holdings, Ibraco, Binastra, Thriven, Hock Seng Lee, QSR Brands, Central Sugars Refinery (CSR), Sunway Constructions, Mamee, Nano Malaysia Berhad, Menara KL, dan banyak lagi entiti terkemuka yang mencari nilai dalam produk kami yang serba boleh dan praktikal. Daya tarikan tawaran TimeTec melangkaui sempadan, menarik pelanggan antarabangsa yang pelbagai dari lokasi yang berbeza seperti Hong Kong, Dubai, Australia, Qatar, Afrika Selatan dan lain-lain.


Artikel ini disediakan oleh TimeTec

Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian rasmi Malaysiakini.

ADS