Paling Popular
Terkini
story images
story images
story images
story images

Pertikaian calon perdana menteri Pakatan Harapan diredakan buat sementara setelah Ketua Umum PKR Anwar Ibrahim mengambil langkah untuk menarik diri. Langkah ini boleh dibaca sebagai asakan Anwar dari penjara dengan berganjak selangkah ke belakang. Tekanan kini beralih ke bahu Dr Mahathir Mohamad dan Parti Bersatu Pribumi Malaysia (BERSATU), yang dilihat bercita-cita tinggi untuk merangkul tampuk pimpinan HARAPAN.

Politik hanya khayalan yang berlegar-legar di alam maya seandainya tidak berpijak pada bumi. Biar kita berterus-terang, usaha untuk menobatkan Anwar Ibrahim sebagai PM berdepan dengan pelbagai rintangan. Beliau disekat dari segi undang-undang untuk bertanding dalam pilihan raya umum (PRU) ke-14, dan kemungkinan besar juga PRU15. Pengampunan daripada DYMM Yang di-Pertuan Agong untuk mengalihkan sekatan tersebut perlu melalui prosedur yang berlapis-lapis.

Dengan kata lain, jikalau usaha di mana-mana peringkat itu tergendala, maka terburailah hasrat untuk mengangkat Anwar sebagai PM, meskipun HARAPAN menawan Putrajaya dalam PRU14. Dalam konteks ini, tidak sukar untuk kita memahami mengapa Dr Wan Azizah diletakkan sebagai calon PM, sungguhpun beliau reluctant politician yang sememangnya gagal menyaingi Mahathir dari segi pengalaman berurusan dengan jentera negara, percaturan strategi, penguasaan dan pengolahan isu.

Faktor-faktor inilah yang menjurus kepada pandangan bahawa mungkin tiba masanya Anwar dan keluarga melepaskan tangan, agar gerakan pembangkang boleh mara ke depan. Saya yakin ramai yang bersimpati terhadap pengorbanan Anwar dan keluarga sepanjang perjuangan ini, namun pada masa yang sama, mengidamkan perubahan untuk berlaku dalam masa terdekat. Dilema ini bukan sahaja menambat hati, tetapi juga langkah gerakan pendemokrasian Malaysia.

Risiko untuk perubahan

Izinkan saya menggariskan pemisah zaman pada September 1998, tanpa melupakan perjuangan pendemokrasian yang diwarisi sejak zaman kemerdekaan, sama ada barisan sosialis mahupun gerakan Islam yang turut sama menyuburkan pendemokrasian tanah air.

Kebanyakan manusia membuat pertimbangan berdasarkan pengalamannya. Ketika Anwar berada di persimpangan hayat politiknya pada September 1998, beliau telah menyaksikan sendiri bagaimana Musa Hitam memilih untuk berundur lantaran tidak sehaluan dengan Mahathir pada 12 tahun lalu. Anwar sudah pasti tidak lupa pengalaman bagaimana Semangat 46 yang berpecah dari Umno, akhirnya kembali ke pangkuan Umno pada tahun 1996 kerana gagal menyaingi Umno yang diterajui Mahathir ketika itu.

Pengalaman ini cukup untuk meramalkan malapetaka yang bakal menimpa dirinya jikalau laungan “Undur Mahathir” diteriak di tengah-tengah jalan raya. Hakikatnya, ia jauh lebih dahsyat apabila segala jentera negara dikerah untuk mematahkan kemaraan gelombang Reformasi. Anwar hilang jawatan dan kebebasan, ditelanjang dan diterajang. Namun beliau sempat kembali kepada rakyat jelata untuk menggembleng sokongan massa, dan beliau membuat keputusan berani untuk menubuhkan Parti Keadilan Nasional (kini Parti Keadilan Rakyat) yang membuka keahliannya kepada semua kaum pada hujung abad ke-20.

Anwar tidak berdiam diri sebagaimana Abdullah Ahmad Badawi, yang akhirnya berjaya mewarisi jawatan PM daripada Mahathir. Anwar tidak menubuhkan sebuah parti Melayu, seperti Tengku Razaleigh Hamzah untuk bersaing dengan Umno, sebagaimana Semangat 46. Lebih-lebih lagi, walaupun bertahan dengan hanya satu kerusi parlimen antara tahun 2004 hingga 2008, PKR tidak dibubarkan untuk kembali semula ke pangkuan Umno.

Pengorbanan yang tak dimanfaatkan

Umno-BN dibadai “tsunami politik” dalam PRU12 pada tahun 2008, selepas 10 tahun gerakan Reformasi melalui liku-likunya. Skandal seks menjelma semula dalam pelbagai bentuk, sama ada lafaz sumpah atau klip video hitam-putih, setelah kebangkitan Anwar dikenalpasti sedang menggugat kedudukan Umno-BN. Kita semua sedar bahawa kes Liwat 2 yang mengheret Anwar ke penjara pada 10 Februari 2015 adalah keputusan politik. Penghakiman sama ada Anwar bersalah atau tidak, tiada kaitan dengan kebenaran sama ada Anwar melakukannya atau tidak.

Kali ini, Anwar yang telah melalui sendiri pengalaman tahun 1998, sudah tentu menjangka apa yang bakal berlaku pada dirinya. Beliau boleh memilih untuk melarikan diri ke luar negeri, dan terus memimpin pembangkang dari luar sana. Sekurang-kurangnya Anwar terdedah kepada perkembangan yang sedang berlaku, dan rundingan strategi bersama pemimpin lain boleh dilakukan tanpa diawasi polis di sekelilingnya. Susuk tubuh yang berusia 70 tahun itu boleh bergerak bebas (kecuali dalam negeri), hidup selesa, dan lebih penting, kekal relevan kerana sekurang-kurangnya beliau tidak tersisih dari dunia online.

Namun Anwar memilih untuk kembali ke Malaysia, yang juga bermakna kembali ke penjara Sungai Buloh. Beliau tidak melarikan diri ke London, bukan Turki, dan tidak juga pulau Bali. Anwar cuba memimpin melalui teladan bahawa jikalau dirinya dengan usia yang sedemikian mampu melakukan pengorbanan demi Malaysia, maka anak-anak muda akan lebih yakin bahawa mereka juga mampu berbuat sesuatu untuk tanah air kita.

Hasrat yang murni ini tidak dimanfaatkan sebaik-baiknya untuk menyuntik semangat perjuangan kepada rakyat. Pembangkang tidak menjadikan pengorbanan Anwar sebagai faktor untuk menyatukan semua pihak dan bangkit menentang kezaliman Umno-BN. Sebaliknya Pakatan Rakyat dikuburkan, tidak lama selepas Anwar disumbat ke penjara. Tiada kempen tersusun yang berterusan untuk mendesak agar Anwar dibebaskan. Apabila Pakatan Rakyat berkecai, Mahathir diberi laluan masuk untuk mengisi kelompongan yang ditinggalkan PAS. Malah apabila Mahathir dicadangkan sebagai calon PM, alasan diberikan bahawa hakikatnya Anwar telah dilupakan rakyat Malaysia.

Berbaloikah korban Anwar?

Saya cuba tidak mengheret emosi atau sentimen ketika membincangkan politik. Bukan niat saya untuk melontarkan kritikan agar penyokong rasa bersalah kerana seakan-akan mengkhianati Anwar yang berkorban untuk perjuangan ini; atau mengajukan soalan, berbaloikah Anwar berkorban untuk rakyat Malaysia? Dan saya tidak bermaksud bahawa pengorbanan Anwar harus dibalas dengan jawatan perdana menteri. Lebih penting, saya cukup sedar bahawa perjuangan politik ini juga sebahagian daripada perebutan kuasa, Anwar adalah antara pihak yang berkepentingan.

Namun perebutan kuasa ini memberi kesan terhadap kepentingan rakyat. Persoalan yang menepuk dada kita, apakah ciri-ciri ahli politik yang kita kehendaki pada masa depan? Jangan kita asyik menuding jari, kononnya politikus semuanya jijik, tanpa kita bermuhasabah diri. Percayalah, bagaimana rakyatnya, begitu jugalah pemimpinnya. Sikap rakyat juga membentuk sifat politikus kebanyakan masanya.

Andainya Anwar diketepikan, dengan alasan tidak lagi relevan, atau terbelenggu dengan sekatan undang-undang, ia seolah-olah bermaksud bahawa Anwar seharusnya melarikan diri ke luar negeri dan bukannya kembali meringkuk di sebalik tirai besi. Dan kita semua tahu bahawa Anwar dipenjara kerana ancamannya terhadap Umno-BN, kerana sosok inilah yang cuba sedaya upaya untuk menumbangkan Umno-BN sejak 19 tahun lalu.

Justeru itu, apabila orang yang berkorban diketepikan, untuk memberi laluan kepada mereka yang masih “relevan”, tidak kelihatan kontroversi, tidak terhalang dengan sekatan undang-undang, maka apakah jenis politikus yang akan kita bentuk pada masa depan? Semestinya kita akan memperbanyakkan politikus yang “play safe” (berwaspada dalam aksi penentangannya), oportunis, tidak menonjol untuk melawan penguasa, mengambil pendirian yang kabur agar tidak kelihatan kontroversi dan diterima semua. Mereka akan menunggu durian runtuh, dan mengambil kesempatan untuk melonjakkan diri dengan berpijak di atas pengorbanan orang lain.

Dengan kata lain, pemimpin politik kita, sama ada pemerintah mahupun pembangkang, tidak akan mengambil risiko untuk bertembung dengan penguasa dan arus perdana. Untuk pemimpin dalam kerajaan, biar kekal dalam sistem yang korup selama-lamanya, dan sekali-kala membuat kenyataan yang dilihat agak “terbuka” – pemimpin sedemikian akan dipuji sebagai reformis dalam sistem. Mereka tidak perlu keluar masuk lokap, mereka menguasai sumber kerajaan, hidup mewah, berbasikal mahal berbaju ketat untuk menunjuk-nunjuk ototnya, maka cukup untuk membina imej yang popular di kalangan rakyat.

Begitu juga dengan sesetengah pemimpin pembangkang, yang sekarang kerjanya sekadar membuat kenyataan media, bergotong-royong bersama rakyat, dan menghulur buah kurma atau limau ketika perayaan menjelang. Ini kerana mereka sedar bahawa seandainya mereka melakukan sesuatu yang betul-betul menggugat kedudukan Umno-BN, mereka akan dijadikan sasaran. Belum lagi skandal untuk tujuan mengaibkan, hukuman denda sudah cukup untuk membatalkan kelayakan bertanding, sekaligus dengan wang pencen! Jikalau inilah yang dipertimbangkan pemimpin pembangkang, bagaimana perjuangan pendemokrasian mengorak langkahnya?

Jelas, perjuangan pendemokrasian dan pembebasan, menegakkan keadilan dan kebenaran tiada penghujungnya. Malah, jikalau HARAPAN menawan Putrajaya sekalipun, ia tidak terelak daripada menjadi korup pada suatu hari nanti. Kita masih memerlukan pejuang yang berani menongkah arus, merempuh sistem sedia ada untuk menerokai kemungkinan yang baru. Sikap dan pilihan kita pada hari ini akan menjadi kayu ukur kepada politikus yang bakal memasuki gelanggang pada masa depan.

Antara Anwar dengan Mahathir

Akhir sekali, apabila Mahathir dicadangkan sebagai calon PM, tanpa mengakui kesalahan dirinya, jauh lagi memohon maaf, malah tiada juga komitmen jelas terhadap agenda Reformasi pada masa depan – apakah mesej di sebaliknya?

Apabila insan yang mengambil segala risiko untuk melakukan reformasi sistem sejak 19 tahun lalu diketepikan, untuk memberi laluan kepada insan yang melakukan kebobrokan terhadap institusi dan sistem negara selama 22 tahun, apakah kita masih berani mendakwa bahawa ini adalah kemenangan Reformasi?

Adakah kita terlalu ghairah dengan matlamat jangka pendek untuk menjatuhkan Najib, sehingga ia menafikan matlamat jangka panjang untuk menolak perkauman, menegakkan keadilan dan kebenaran, memperjuangkan ruang demokrasi dan kebebasan? Dan sepanjang proses ini, apakah kita tidak sedar, bahawa setiap pilihan kita, padahalnya melakar wajah politik tanah air?

Jadi, apakah ciri-ciri pemimpin politik yang kita mahukan pada masa depan? Atau lebih tepat, apakah habitat politik yang kita sediakan untuk pembiakan politikus yang kita mahukan?

Lihat Komen
ADS