Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Kolum
Merakam sejarah: Gerakan Merdeka 2 mempertahan kemenangan

Pada jam 10.32 malam bersamaan hari Rabu 9 Mei 2018, anak semua bangsa Malaysia telah berjaya menghumbankan United Malays National Organisation ke dalam tong sampah sejarah. Ini babak kemenangan hasil daripada perjuangan dan pengorbanan anak semua bangsa.

Kejayaan 9 Mei ini saya takrifkan kepada kejayaan apa yang saya namakan sebagai perjuangan GM2 - Gerakan Merdeka Dua.

Pada ketika ini GM2 wajib bertanya - Apa yang seharusnya kita lakukan? Apa tugas sejarah GM2 pada tahap ini? Siapa dan apa dia GM2 ini?

Untuk memahami GM2 ini kita wajib melihat kembali perjuangan masa lalu dalam usaha untuk menghumbankan United Malays National Organisation.

Perjuangan yang kita sambut dengan kemenangan 9 Mei ini adalah sambungan perjuangan antikolonial yang dimulakan datuk nenek moyang kita terdahulu. Semenjak penjajah Portugis, Belanda, Inggeris dan Jepun menjejakkan kaki ke Tanah Melayu - para wira patriot dan nasionalis Melayu telah bangun menentang penjajah.

GM2 adalah penyambung garis perjuangan Tun Fatimah, Tun Ali, Tok Janggut, Datuk Bahaman, Maharaja Lela, Mat Kilau, Mat Indera, Datuk Sagor, Tok Gajah dan wira-wira lain.

Justeru kita dengan bangga memanggil diri kita GM2 atau Generasi Merdeka Kedua. Kita adalah penyambung perjuangan GM1 - kaum nasionalis merdeka pertama. Ahmad Boestamam, Pak Sako, Rashid Maidin, Abdullah Sidi, Aziz Ishak, Shamsiah Fakeh dan Chin Peng adalah antara nama-nama nasionalis dan patriot pertama yang berjuang untuk merdeka.

Perjuangan GM2 ini bermula pada tengah malam 31 Ogos 1957. Pada tarikh ini malapetaka telah menimpa Tanah Melayu apabila kuasa kolonial Inggeris memberikan kuasa pentabiran Tanah Melayu kepada United Malays National Organisation. Tanah Melayu beralih menjadi tanah jajahan bentuk baru.

Tanah jajahan bentuk baru ini membolehkan United Malays National Organisation menjadi barua dan budak suruhan Inggeris.

Bersekongkol bersama gerombolan Melayu ini adalah para cukong dari Malayan Chinese Association (MCA) dan Malayan Indian Congress (MIC).

Gerombolan ini telah menjarah dan merompak Tanah Melayu selama 61 tahun. Para cukong menjadi kaya-raya. Kaum feudal Melayu menjadi lupa daratan. Elit politik Melayu menjadi perkakas para cukong.

Kenapa kuasa kolonial Inggeris berundur?

Daripada kajian sejarah - kuasa kolonial Inggeris tidak ada pilihan. Britain telah jatuh muflis kerana terlibat dalam Perang Dunia Kedua. Tanah-tanah jajahan Inggeris di Asia dan Afrika mula berjuang menuntut merdeka. Kaum nasionalis mula bangun menentang penjajah. India lubuk emas Inggeris telah bangun menentang penjajah dan bebas merdeka pada tahun 1947.

Di Tanah Melayu semenjak Darurat diisytihar pada 20 Jun 1948,  gerila bersenjata anak semua bangsa di bawah kepimpinan Parti Komunis Malaya (PKM) telah bangun membantai dan menyerang soldadu upahan kolonial Inggeris.

Untuk terus menyelamatkan ladang getah, lombong bijih dan harta pusaka maka Tanah Melayu dijadikan neo-koloni. Jika Inggeris tidak berundur maka perjuangan bersenjata anak semua bangsa lambat laun akan mencapai kemenangan. Kuasa kolonial Inggeris akan tumpas.

Memberikan kuasa kepada United Malays National Organisation adalah jalan paling selamat untuk Inggeris. Jalan terbaik untuk menyelamatkan harta kekayaan mereka.

Kesinambungan Gerakan Merdeka 1

Setelah Inggeris berundur, PKM terus memimpin perjuangan bersenjata dari bawah tanah. Garis politik united front - barisan bersatu - diteruskan melalui anak-anak syarikat dan kaum kerabat Parti Komunis dalam usaha menentang penjajahan bentuk baru.

Angkatan Pemuda Insaf (API), Angkatan Wanita Sedar (AWAS), Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) - yang telah diharamkan - meneruskan perjuangan di bawah payung Parti Buruh dan Parti Rakyat.

Justeru semenjak 31 Ogos 1957 - GM2 anak semua bangsa telah bertekad untuk terus melawan budak suruhan Inggeris, iaitu United Malays National Organisation dan kuncu-kuncu dalam Perikatan iaitu MCA dan MIC.

Pada Rabu 9 Mei GM2 berjaya. Maka pertanyaan sejarah kepada GM2 ialah apa tugas sejarah kita hari ini?

Kejayaan utama 9 Mei ialah terbukanya ruang demokrasi. Merampas dan membuka ruang demokrasi ini adalah kejayaan utama.

Untuk sarjana politik, pakar kaji masyarakat, penulis sejarah dan aktivis politik - mereka akan faham bahawa perjuangan ini bertahap. Kadang kala menggelembung, kadang kala kempis dan kadang kala macet. Ini adalah watak perjuangan.

Jika kita melihat sejarah Revolusi Perancis, apabila kepala Louis ke-16 dipenggal pada 21 Januari 1793, kita diajar bahawa tugas pertama revolusi rakyat di negara itu ialah menghapuskan kaum feudal. Tugas kedua ialah mendirikan negara republik.

Begitu juga dengan Revolusi Oktober 1917 di Rusia dan Revolusi Tiongkok 1949 di China. Tahap pertama menghapuskan kaum feudal dan tuan tanah, diikuti dengan membuka ruang demokrasi baru. Tahap ketiga ialah berusaha untuk mendirikan negara republik rakyat di sana berasaskan sistem ekonomi sosialis.

Jangan sesekali silap baca. Silap baca maka kita akan membuat silap langkah. Kemenangan PAS di Terengganu pada 1999 bukan kerana Islam tetapi kerana Anwar Ibrahim. Kemenangan Dr Jeyakumar di Sungai Siput pada PRU ke-12 bukan kerana sosialisme tetapi kerana Anwar Ibrahim.

Silap baca maka garis politik kita akan menjadi Lokman Adam. Amin.

Mempertahankan ruang demokrasi ini adalah tugas utama kita hari ini. Agenda perubahan - reform agenda - wajib terus bermain bukan hanya di bibir tetapi dalam perbuatan dan kerja politik.

Dalam perjuangan ini garis politik ialah numero uno - awal wahid. Mempertahankan ruang demokrasi ini adalah agenda numero uno. Gagal mempertahankan ruang demokrasi akan membawa malapetaka yang lebih menjahanamkan dari 61 tahun pentadbiran gerombolan Ketuanan Melayu.

Lihat apa terjadi kepada People’s Power - kuasa rakyat - di Filipina? Rakyat Filipina bangun ke jalan raya menumbangkan Marcos pada 1986. Kejayaan Corazon Aquino disambut hebat. Muncul Ramos, Estrada, Arroyo, Benigno Aquino. Dan kini muncul Duterte.

Apa latar dan naratif yang telah berlaku hingga rakyat Filipina kini berhadapan dengan Duterte (gambar)?

Susuk ini dikatakan ‘pembunuh berlesen’. Daripada laporan media, dunia diberitahu lebih daripada 5,000 warga Filipina telah gugur akibat dasar dan arahan Duterte. Ini menakutkan.

Apa terjadi dengan kuasa rakyat? Bagaimana kuasa rakyat tergelincir hingga menjadi kuasa laras senapang?

Mari kita lihat Indonesia. Kemenangan menjatuhkan Suharto pada 1998 telah membuka politik baru. Ruang demokrasi terbuka. Di Indonesia hakikatnya ada kejayaan dan ada kegagalan. Harapan untuk melestarikan agenda perubahan masih berjalan. Indonesia tidak seburuk Filipina.

Maka anak semua bangsa dan GM2 wajib meneliti dan memberi perhatian rapi terhadap pengalaman Indonesia dan Filipina. Kita wajib belajar dari pengalaman terdahulu mereka. Waspada - kemungkinan Malaysia terjerumus ke dunia Duterte bukan satu yang mustahil. Amin.

Mengubah cara kita

Mempertahan dan memperluas ruang demokrasi bertujuan untuk mengusulkan agenda perubahan kepada anak semua bangsa. Mempertahankan ruang demokrasi ini bermakna memperkasa agenda perubahan.

Apa itu agenda perubahan?

Apa yang tercatat dalam manifesto PRU ke-14 itu jelas sebagai janji Pakatan Harapan kepada para pengundi. Tujuan manifesto adalah untuk mengolah persetujuan agar anak semua bangsa bangun dan menghumbankan Najib dan Rosmah. Ini telah berjaya kita lakukan.

Ada lagi agenda perubahan yang wajib dilakukan. Ini bukan hanya memansuhkan GST atau melupuskan hutang PTPTN. Ada yang lebih penting daripada semua itu.

Apa dia?

Perkara yang lebih penting ini tidak dapat dipegang atau dibayar atau dibeli. Pekara ini ialah bagaimana melalui ruang demokrasi yang telah dimenangi, kita dapat mewujudkan superstruktur politik atau pembudayaan politik yang akan menjamin keadilan sosial untuk anak semua bangsa.

Ini memerlukan perancangan dan fikrah untuk mewujudkan dasar dan superstruktur arah tuju tanah air kita ini. Mewujudkan supertsruktur ini adalah agenda politik yang paling penting.

Superstruktur wujud berlandaskan agihan ekonomi. Hubungan antara daulah dengan rakyat. Hubungan antara kaum pekerja dengan pemilik kilang. Hubungan nelayan dan pesawah dengan pembeli dan pengguna. Hubungan kita dengan kaum feudal. Hubungan rakyat dengan penguasa.

Superstruktur hanya akan lahir jika dilakukan perubahan struktural. Ini bermakna dengan adanya ruang demokrasi barulah dapat dilakukan perubahan struktural.

Perubahan struktural bermakna ada lembaga daulah akan diubah dan dilupus, atau akan diwujudkan lembaga baru. Semua ini dilakukan demi memperkasa dan memperluas agenda perubahan.

Menilai, melupuskan dan mewujudkan lembaga-lembaga daulah yang baru amat penting. Sayugia dingatkan bahawa lembaga daulah inilah yang mewujudkan pembudayaan kita hari ini.

Jakim mengetuk pintu dan masuk ke ruang peribadi kita kerana kuasa daulah. Kuasa ini boleh dilupuskan. Bagitu juga dengan kaum feudal. Kalau kita mahu terus mencium tangan kaum feudal maka mereka akan terus menghulurkan tangan sambil merembat pasir, tanah dan balak.

Wajib diingatkan bahawa kewujudan kaum feudal ini berlandaskan perlembagaan. Perlembagaan inilah yang kita kenali sebagai superstruktur. Perlembagaan boleh diubah dan diganti.

Jangan sesekali silap baca. Jangan silap tafsir. Saya yakin GM2 memiliki fikrah yang bukan jenis Lokman Adam. Justeru sibuk-sibuk dengan labon siapa menjadi perdana menteri salepas Mahathir atau apakah Mahathir akan memberikan kerusinya kepada Anwar atau si anu dan si anu adalah projek membuang masa. Ini labon politik yang remeh lagi temeh.

Apa yang penting bukan siapa selepas Mahathir. Ketika ini Mahathir sedang menjalankan beberapa perubahan struktural. Mahathir sedang membuka politik baru.

Contoh terbaik dalam politik baru ini ialah tulisan A Kadir Jasin dan Tamrin Ghafar Baba. Dua sosok ini menulis tentang peranan kaum feudal dalam Malaysia Baru.

Tulisan Kadir dan warkah Tamrin mustahil dapat disebarkan di zaman Najib. Inilah yang saya tafsirkan sebagai contoh agenda perubahan struktural.

Perubahan struktural ini akan juga mengubah cara kita melihat dunia. Cara Bani Melayu melihat peranan Raja-raja Melayu. Mengubah cara kita berhubung sesama manusia. Menilai kembali peranan kaum feudal adalah contoh terbaik perubahan struktural dalam Malaysia Baru.

Anak semua bangsa - bangsa semua agama dan GM2 - ketika kita berjuang pedoman kita ialah berani berjuang berani menang. Kemenangan 9 Mei ini wajib terus dipertahankan.

Ada jenis politikus yang sibuk ke hulu ke hilir berkempen dengan mengunakan nama Allah tetapi tidak pernah melakar atau berniat untuk membawa perubahan struktural. Para politikus jenis ini hanya berupaya berfikir tidak jauh dari lima tahun.

Anak semua bangsa dan GM2 tidak memikirkan pilihan raya lima tahun lagi. GM2 memikirkan agenda yang lebih besar berbanding kerusi YB. Agenda kita ialah mewujudkan keadilan sosial dan kesejahteran umat negara bangsa dalam Malaysia Baru.

Sila tunggu. Minggu depan ada epilog.

Lihat Komen
ADS