Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Dalam perhimpunan agung Umno 2007, Ketua Pergerakan Pemuda Umno, Hishammuddin Hussein sekali lagi menghunus, mencium, dan menjulang Keris Panca Warisan tanpa menghiraukan bantahan keras dan meluas bahawa ia merupakan simbol 'pergaduhan' yang akan menjejaskan perpaduan kaum.

Malah, Naib Ketua pergerakan itu, Khairy Jamaluddin mengisytiharkan bahawa selagi ada Pergerakan Pemuda Umno, Keris Panca Warisan akan dijulang selama-lamanya dan mengingatkan bahawa pada masa yang akan datang, sesiapa yang tidak berani menghunus dan menjulang Keris Panca Warisan adalah pengkhianat kepada bangsa dan parti!

Namun demikian, di samping Hishammuddin, Naib Presiden Umno, Najib Tun Razak dan Presiden Umno, Abdullah Ahmad Badawi terpaksa mempertahankan simbolisme hegemonik Melayu itu dalam ucapan masing-masing - tugas cuba menegakkan benang basah, bagai tikus membaiki labu!

Hishammuddin di satu pihak mengaku keris adalah lambang kemelayuan yang mendukung kedaulatan, kekuasaan, maruah, dan jati diri bangsa dan di pihak yang lain, cuba pula mengatakan keris Melayu menjadi pelindung pelbagai kaum yang bernaung di bawahnya.

Unlocking Article
Unlocking Article
ADS