Seni & Hiburan Malaysiakini

Atikah azam khatam al-Quran lepas bertunang

Diterbitkan  |  Dikemaskini

Pelakon Atikah Suhaimie berazam untuk khatam al-Quran selepas menerima kitab suci itu dari tunang tersayang, Awi Rafael sebagai hantaran pertunangan mereka.

Lebih bermakna, naskah al-Quran itu dibeli dari Masjid Nabawi, Madinah oleh Awi yang juga seorang penyanyi.

Atikah, 27 mengakui dia kini belajar mengaji di bawah bimbingan ibu saudaranya di Singapura dan berhasrat menamatkan bacaan dalam tempoh setahun.

"Alhamdulillah, saya bersyukur kerana menerima hadiah istimewa ini. Memang dia sengaja memberinya sekali gus menjadi pembakar semangat supaya saya cepat-cepat khatam al-Quran.

"Dan saya pun memang sedang mengikut kelas mengaji sekiranya ada masa terluang," katanya seperti dilapor Sinar Harian.

Atikah dan Awi atau nama sebenarnya, Muhammad Namawi Ewan Gunawan Rafael mengikat tali pertunangan di Royal Palm, Clarke Quay, pada 17 Mac lalu.

Berita pertunangan itu mengejutkan banyak pihak kerana pasangan itu tidak pernah dilihat mahupun digosipkan bercinta.

"Kalau diikutkan, saya dah lama kenal dia iaitu kira-kira sejak lima tahun lalu. Tapi, kami hanya mulai rapat sejak lima bulan lalu.

"Ia (hubungan) berlaku dengan secara tiba-tiba dan apabila adanya keserasian, kami pun ambil keputusan untuk bertunang," katanya.

Pasangan berkenaan yang masing-masing berasal dari Singapura dijangka diijabkabulkan pada 15 Mac depan.

"Insya-Allah, keluarga sepakat kami akan bertunang selama setahun.

"Mac akan sentiasa menjadi bulan penting untuk saya kerana ia merupakan ulang tahun kelahiran saya dan ibu saya.

"Jujurnya, saya tak sabar menantikan saat untuk disatukan kerana saya dah ada peneman hidup. Saya rasa ia sesuatu yang sangat manis," katanya.

Ditanya bagaimana hati Atikah boleh terpaut untuk menerima Awi di dalam hidupnya, bintang filem Highland Tower itu berkata penyanyi lagu Bila Aku Jatuh Cinta itu serba-serbi mencukupi.

"Dia seorang yang sangat matang, memahami, talented, menghormati, bijaksana, comel dan pandai dalam apa jua yang dilakukannya.

"Bagi saya dia umpama magik. Saya tak tahu macam mana nak jelaskan tapi saya memang tak nampak ciri ini pada orang lain. Itu yang paling istimewa," katanya.

Dalam perkembangan lain, Atikah sedang sibuk menjalani penggambaran drama bersiri dan filem di Jakarta, Indonesia.

"Saya juga bakal muncul dengan single, Aku Menunggu, tidak lama lagi," katanya.