Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
story images
story images
story images
mk-logo
Seni & Hiburan
Sabri Yunus: Berdemolah asalkan tak jadi huru-hara
Diterbitkan:  Dec 8, 2018 11:49 PM
Dikemaskini: 3:49 PM


Pengarah dan pelakon tersohor tanah air, Sabri Yunus menyifatkan tindakan berdemonstrasi dan berhimpun secara aman bukanlah suatu masalah selagi ia tidak menimbulkan huru-hara.

"Berhimpunlah, berdemolah, asalkan aman. Asalkan tidak jadi huru-hara. Secara peribadi ambo tiada masalah. Tak pernah kata bodohnya perbuatan itu.

"Dari dulu lagi, dari zaman reformasi, masuk zaman Bersih dan hingga ke hari Icerd. Ada sebab buatlah," katanya pada hantaran Facebook hari ini.

Kenyataan Sabri dipercayai merujuk perhimpunan membantah konvensyen PBB mengenai kesetaraan kaum di ibu negara hari ini.

"Tak kan berpuluh ribu orang yang terlibat tu terdiri daripada orang yang bodoh. Tak mungkin.

"Sebab mereka tidak bodoh lah mereka berhimpun dan menunjukkan pernyataan hati mereka terhadap sesuatu isu yang mereka tidak puas hati.

"Mereka rakyat yang ada kesedaran dan berani memperjuangkan kesedaran itu. Selamat berjuang pada semua, setiap perjuangan itu ada manfaatnya," jelasnya lagi.

 

Menurut penganjur himpunan Icerd hari ini, majlis berkenaan bertujuan menzahirkan kesyukuran terhadap keputusan kerajaan yang tidak bersetuju mengiktiraf Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Bentuk Diskriminasi Kaum (Icerd).

Himpunan yang dianjurkan oleh Gerakan Pembela Ummah (Ummah) itu kebanyakannya dihadiri oleh penyokong PAS dan Umno, selain beberapa NGO Melayu.

Perhimpunan hari ini turut menyaksikan Presiden PAS Abdul Hadi Awang dan Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi berkongsi pentas.

Bekas perdana menteri Najib Razak turut hadir himpunan yang berlangsung di Dataran Merdeka itu. Terdahulu Najib menunaikan solat Zohor dan solat hajat di PWTC.

Ketua Polis Kuala Lumpur Mazlan Lazim menganggarkan jumlah kehadiran di himpunan petang ini kira-kira 55,000 orang.

Mengikut anggaran Malaysiakini pula pada detik kemuncak dianggarkan ada kira-kira 80,000 orang hadir di himpunan ini. Bagaimanapun jumlah itu berkurangan sedikit apabila cuaca mula mendung.

Presiden Umno pula dalam ucapannya mendakwa seramai 500,000 orang hadir.

Lihat Komen
ADS