Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
story images
story images
mk-logo
Seni & Hiburan
Pengerusi baru dilantik, galas tugas pembaharuan Finas
Diterbitkan:  Dec 10, 2018 5:25 PM
Dikemaskini: 9:52 AM

Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia (KKMM) hari ini mengumumkan Setiausaha Bahagian Kanan (Pengurusan) Samsuni Mohd Nor dilantik sebagai pengerusi Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas).

Menterinya Gobind Singh Deo berkata, lembaga baru Finas itu telah dilantik pada 22 November lalu bagi melaksanakan pembaharuan dan penstrukturan semula berdasarkan hala tuju KKMM.

“Lembaga baru ini terdiri daripada orang yang mempunyai pengalaman luas dan berpengetahuan dalam bidang perfileman, karyawan, perakaunan dan perundangan,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Menurut kenyataan itu, Affendy Ali Dally, seorang penasihat undang-undang pula telah dilantik sebagai Timbalan Pengerusi Finas.

Ahli-ahli lembaga lain turut dilantik adalah Rashid Karim, Hasnul Hadi Samsudin, Onn Norshal Hamzah, Mohan Rao, Salwah Shukor dan Andrew Tai.

Bagi wakil-wakil kementerian, individu yang dilantik adalah Ketua Setiausaha KKMM Dr Mohd Ali Mohamad Nor dan Ketua Setiausaha Kementerian Kewangan Siti Juraini Jalaludin.

Pemangku Ketua Pengarah Finas, Shakib Ahmad Shakir kekal sebagai pemangku Ketua Pengarah Finas manakala Fairul Azida Shahabudin dilantik selaku pemangku Timbalan Ketua Pengarah Finas menggantikan Azmir Saifuddin Mutalib.

Selain itu, bagi jawatan panel penasihat, lembaga telah melantik ahli-ahli berpengalaman dalam industri seperti Ku Mohamad Haris Ku Sulong, Bront Palarae, Mohd Harun Abdul Rahman, Wee Meng Hee, Nadira Llana, Juhaidah Joemin, Anna Har, Adrian Teh, Syafiq Yusof, Mohamad Ghazali Jeman dan Shanjey Kumar Perumal.

Gobind berharap ahli-ahli lembaga dapat memberikan kerjasama untuk meningkatkan prestasi Finas, demi menjayakan industri ini hingga ke pentas dunia pada masa depan.

“Semua lantikan ini adalah selaras dengan peruntukan Akta Perbadanan Kemajuan Filem Malaysia 1981,” katanya. 

Lihat Komen
ADS