Paling Popular
Terkini
mk-logo
Seni & Hiburan
Penjaga harta Michael Jackson selar anugerah buat Leaving Neverland
Diterbitkan:  Sep 18, 2019 4:05 PM
Dikemaskini: 8:37 AM

Pengendali harta pusaka Michael Jackson menyelar keputusan mengangkat Leaving Neverland sebagai pemenang dokumentari terbaik Anugerah Creative Arts Emmy.

Malah, dia menganggap pengharagaan terhadap dokumentari itu sebagai satu sandiwara semata-mata.

Dokumentari kontroversi disiarkan pada Mac lalu itu memaparkan kisah dua pemuda yang sebelum ini mendakwa superstar berkenaan melakukan penderaan seksual terhadap mereka sewaktu mereka kecil.

“Untuk filem yang benar-benar fiksyen diangkat bagi kategori Emmy bukan cereka ialah sindiran semata-mata,” kata pengendali pusaka itu dalam satu kenyataan.

Ia juga mendakwa tiada satu bukti yang boleh menyokong dakwaan dalam karya tersebut.

Leaving Neverland menerima lima pencalonan menjelang Anugerah Creative Art Emmy dan naskhah itu memenangi kategori dokumentari atau bukan cereka istimewa.

Filem diarah Dan Reed itu turut memaparkan wawancara bersama Wade Robson dan James Safechuck - yang pada ketika itu berusia tujuh serta 10 tahun - apabila penyanyi terbabit menjalinkan persahabatan dengan mereka dan keluarga.

Apabila pencalonan Emmy pertama kali diumumkan, Reed berkata, pengiktirafan berkenaan amat penting buat semua krew produksi yang terbabit.

“Sejak Leaving Neverland disiarkan Mac lalu, ia mengundang banyak perbincangan penting mengenai penderaan seksual dalam kalangan kanak-kanak dan kewujudan ekploitasi emosi bertujuan seksual.

“Ini antara alasan mengapa keluarga Safechuck dan Robson membuat pendedahan dan mengapa kami menghasilkan dokumentari tersebut.

“Kami berbangga apabila Akademi mengiktiraf matlamat berkenaan,” katanya dipetik BBC.

Bagaimanapun, pengendali pusaka Michael Jackson kemudian mengeluarkan kenyataan mengulas kemenangan tersebut.

“Tiada satu pun bukti bukti menyokong dokumentari ini yang berat sebelah, dokumentari dibuat secara rahsia selain tiada seorang pun individu selain dua subjek diketengahkan dan keluarga mereka yang diwawancara,” katanya.

Lihat Komen
ADS