Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Isu membuli tidak hanya berlaku kepada kanak-kanak tetapi juga orang dewasa. Bagi golongan dewasa yang bekerja, kejadian membuli boleh menghancurkan kerjaya, keluarga dan boleh juga membawa pada kecederaan mental dan jiwa seseorang. Jika pentadbir adalah seorang pembuli, kesan kebimbangan, kerosakan psikiatri dan juga bunuh diri boleh berlaku.

Setiap kes adalah unik, kritikan yang merosakkan, digabungkan dengan keengganan untuk menghargai atau mengakui prestasi dan pencapaian merupakan sebahagian dari ciri membuli. Ia melibatkan kumpulan pengurusan dan profesional hinggalah kepada kumpulan sokongan.

Membuli boleh berbentuk fizikal atau mungkin dengan ‘bahasa badan’, walaupun ianya hanya satu sentuhan atau tumbukan yang lemah namun bagi orang dewasa yang di buli ianya mungkin akan memberi kesan yang mendalam terhadap mental mereka.

Pembuli yang berkuasa akan cuba memisahkan mangsa dengan rakan sekerja dengan menyebarkan berita yang tidak baik atau membuat fitnah terhadap orang yang dibuli sebagai contoh di kesan menghadapi masalah kesihatan emosi atau kurang keupayaan untuk menjalankan tugas. Seorang penyelia atau pentadbir akan cuba memberikan mangsa buli, kelas yang paling sangat lemah dan bermasalah, jadual waktu yang paling membosankan dan kelas yang tidak kondusif.

Membuli biasanya dijalankan secara senyap dan tanpa disedari. Sukar bagi orang lain untuk tahu apa yang sedang berlaku, dan sukar untuk mengenal pasti bilakah membuli berkembang. Penyusunan semula organisasi pentadbiran atau pelantikan ketua baru adalah pencetus biasa bagi episod ini. Kejadian membuli biasanya dikesan melalui persekitaran kerja yang “tidak menyeronokkan”, walaupun ia tidak jelas sama ada membuli adalah punca tidak puas hati atau kegagalan.

Pembuli biasanya kelihatan hebat dikacamata orang lain. Kebiasaannya pembuli menterjemahkan tindakan beliau melalui kebolehan dan kemahiran lisan bahasa agar kelihatan munasabah. Berhati-hatilah dengan kata-kata manis dan lemah lembut seorang pembuli. Kebanyakkan pembuli sebenarnya menghadapi masalah emosi atau profesional diri tetapi sukar dikesan. Mereka sebenarnya adalah angkuh, sombong dan penuh ego.

Perbuatan membuli bukan keranalah kerana pembuli tidak suka kepada seseorang , namun ia merupakan tindak balas psikologi dimana pembuli juga mungkin orang yang pernah dan sedang dibuli .

Mangsa buli boleh mengelak dari di buli namun mangsa buli berada di tempat yang salah pada waktu yang salah.

Pembuli sering akan mensasarkan orang yang mereka anggap ancaman kepada mereka, biasanya mangsa buli adalah staf atau kakitangan yang hebat mutu kerja atau kerana mereka popular. Mangsa buli adalah mereka yang teliti, cekap dan disukai oleh rakan-rakan, pelajar dan ibu bapa.

Sebaliknya, pembuli biasanya tidak disukai rakan sekerja kecuali ketua mereka (yang mungkin juga seorang pembuli).

Membuli adalah tentang kuasa. Pembuli mahu kawalan terhadap mangsa mereka dan persekitaran mereka. Dan instrumen utama mereka adalah kritikan atau arahan. Seseorang pembuli mungkin mengkritik segala-galanya daripada kelakuan profesional kepada penampilan peribadi.

Mengasingkan mangsa daripada rakan-rakan dan rakan-rakan mereka adalah kunci kepada taktik buli ini. Kesan ini tidak boleh dipandang ringan, ia boleh menjadi emosi dan psikologi merosakkan. Di tempat kerja yang membuli, rakan-rakan sering takut untuk mempertahankan mangsa dalam kes mereka. Mereka yang bersuara untuk rakan-rakan yang dibuli atau yang meniup wisel pada persekitaran buli akan menjadi sasaran masa depan.

Sebagai pembuli yang menguasai kedudukan, mereka berubah menjadi semakin bersedia untuk menganiaya kakitangan bawahan mereka. Jadi walaupun pada hakikatnya tidak semua pembuli bersifat kejam namun mereka amat gemar melakukannya kerana mereka fikir mereka amat berkuasa.

Terdapat banyak mitos mengenai membuli, termasuk persepsi bahawa dalam mentadbir dan mengurus anda harus membuli untuk memastikan tugasan dan urusan kerja dapat dilaksanakan.

Membuli merupakan tindakan pentadbiran yang tidak baik. Namun ada ketikanya guru-guru kanan perlu memberi tekanan kepada rakan-rakan mereka, dan ia adalah penting untuk mengetahui bahawa tidak semua kritikan atau arahan adalah membuli.

Pentadbir yang baik, adalah mereka yang bersifat terbuka, jujur dan ikhlas. Mereka menyimpan dokumentasi terperinci mana-mana mesyuarat atau perbincangan, dan mempunyai prosedur rungutan yang jelas dan anda akan berpuas hati dengan tindakan mereka.

Membuli tidak boleh dipandang ringan. Ia boleh berterusan bertahun-tahun, dengan mangsa terus menjalankan tugas mereka di bawah keadaan yang semakin tertekan. Hasilnya ialah kecederaan kumulatif kepada kesihatan mangsa.

Tekanan atau ‘stress’ secara rasmi adalah nombor satu punca penyakit di tempat kerja, manakala terdapat faktor-faktor lain yang menyumbang kepada tekanan, termasuk beban kerja yang berlebihan dan jangka masa yang panjang, ia adalah kebetulan bahawa buli dan tekanan adalah seiring.

Tidak ada undang-undang jelas atau secara langsung menangani isu buli. Itu tidak bermakna tindakan undang-undang tidak boleh berjaya, ia hanya sukar untuk membuktikan kes anda berlaku. Sekiranya anda merasakan anda di buli berdasarkan perkauman, jantina atau kecacatan, rujuklah pada peraturan dan undang-undang yang sedia ada. Dalam mana-mana kes, pelbagai jenis eksploitasi memerlukan satu kaedah alternatif.

Satu lagi kemungkinan adalah untuk membawa kes untuk "pemecatan konstruktif", di mana penekanan adalah pada membuktikan bahawa terdapat "perlanggaran" hubungan kerja biasa. Kelemahan di sini adalah bahawa anda perlu berhenti kerja anda terlebih dahulu.

Pada ketika gangguan bermula sering orang yang dibuli berfikir samada untuk mengambil tindakan atau mendiamkan diri sahaja. Sejujurnya, peluang yang paling jelas adalah dengan menghentikan segera pembulian iaitu bertindak balas dengan segera. Segera laporkan kepada pihak kesatuan jika anda menjadi ahli kesatuan atau rujuk kepada Kaunselor anda. Tetapi adakah mereka boleh dipercayai?

Anda mungkin dilihat sebagai pengacau atau pengganggu kepada projek mereka, namun jika anda tenang dan objektif, anda tidak perlu risau atau takut dengan ancaman mereka.

Berbincanglah dengan rakan-rakan yang dipercayai, anda mungkin mendapat kekuatan dan semangat yang diperlukan. Memang terdapat ‘pentadbir’ yang dicantas dan diambil tindakan kerana salah laku mereka yang tidak sepatutnya, anda harus bijak menentang pelaku kerana mereka turut melakukan kesalahan dan kesilapan.

Namun jika anda gagal dalam menyelesaikan keadaan, ambil lah langkah yang bijak iaitu pohonlah bertukar ketempat kerja yang baru. Mengambil tindakan undang-undang boleh menjadi satu prosedur yang mahal dan sukar. Namun ikutlah ‘detik hati dan minda anda’, pastikan anda puas dengan tindakan yang diambil.


Penulis adalah seorang pendidik.

Lihat Komen
ADS